Tilmeldinger til din chatbot

Chatbot er en relativt ny trend inden for digital- og kommunikativ markedsføring. Læs i vores artikel her om, hvordan du får flere 'lovlige' tilmeldinger til din chatbot.

af | 13. december 2019 | Chatbot

Når det kommer til chatbots og tilladelser til at udsende beskeder, så er der en række retningslinjer, der skal tages højde for. Disse retningslinjer er mere eller mindre det samme som for e-mail markedsføring og nyhedsbrevstilmeldinger. Det absolut vigtigste her er, at du skal sørge for at have samtykke til at måtte sende dine subscribers kommercielle beskeder. 

Hvad er en subscriber?

En subscriber er i al sin enkelthed en person, der tidligere har interageret med din chatbot og derfor er i systemet samt har accepteret at modtage beskeder gennem din chatbot. Det er lidt ligesom en tilmelding til dit nyhedsbrev, bare hvor beskederne kører gennem Facebooks Messenger.

Jo flere subscribers du har, jo større et ’publikum’ har du at kunne sende beskeder ud til. Det er bare vigtigt, at du ikke sender kommercielle beskeder ud til nogle, som ikke har givet deres samtykke til det.

Få flere ”lovlige” subscribers til din chatbot

Der er en række måder at få tilmeldinger til din chatbot på, hvor du sikrer dig, at du har fået deres samtykke. Her vil vi gå i dybden med 3 konkrete ting, du kan gøre for at få flere ”lovlige” subscribers til din chatbot:

1: Send manuelle beskeder til dine gamle kunder/samtaler i Messenger

En lavt hængende frugt er at sende beskeder ud til de folk, der tidligere har skrevet til din Facebookside, inden du fik din chatbot, om de kunne tænke sig at modtage nyheder fra din virksomhed på Messenger.

Det er her vigtigt, at du husker at bede om personens tilladelse (nøjagtigt ligesom et nyhedsbrev over e-mail), hvis de skal være en subscriber. Det er altid godt at sende en disclaimer, som du kan se her:

Chatbot disclaimer
Eksempel på disclaimer

Eksempel: hvis du sender en manuel besked ud til 100 personer, der tidligere har haft skrevet til din Facebookside og bare 50% af disse svarer, så har du 50 nye tilmeldinger til din chatbot. Det er en nem og effektiv måde at få opbygget din chatbot på. Alle burde gøre det her som noget af det første med en ny chatbot.

2: Konkurrencer på Facebook

En anden måde at få subscribers til din chatbot er ved at afholde en konkurrence på Facebook. Et krav til at deltage kunne være at skrive noget i kommentarfeltet. Hvis konkurrencen er om en striktrøje for eksempel, kunne kravet være at skrive størrelse i kommentaren.

Herefter kan man så opsætte sin chatbot til at sende en besked ud til alle, som har kommenteret på opslaget, hvor man spørger om de kunne tænke sig at få besked i Messenger, når vinderen er fundet. Hvis de skriver ja, kan du så efter konkurrencen sende dem en besked med en rabatkode til den trøje, der var konkurrence om.

Som det ses i eksemplet her, er det vigtigt, at du linker til dine konkurrencebetingelser, hvor der står, at vedkommende tilmelder sig din chatbot. Såfremt du har det med, og brugeren giver deres samtykke, kan du fremover sende dem tilbud, opdateringer og nyheder osv.

Det er også en god ide at påminde folk om, at de kan afmelde sig din chatbot når som helst. På den måde får du tidligt i processen skåret irrelevante subscribers fra, samt forsikrer, at dine allerede eksisterende subscribers ikke bliver sure over at modtage beskeder fra din virksomhed.

Chatbot tilmeldinger

3: Annoncér med din nye chatbot-kundeservice

Hvis din virksomhed generelt modtager mange henvendelser, kan det være et rigtig godt tiltag at annoncere med den nye chatbot. Budskabet med denne annonce er meget simpelt: vi har fået en chatbot – prøv den.

Chatbots er stadig så nyt, at folk synes det er både sjovt, effektivt og interessant. Så hvis folk hurtigt kan se, at de kan få svar på deres kundeservice-relaterede spørgsmål, kan de give sindssygt god mening at få gjort folk opmærksomme på det allerede fra starten af. Facebook annoncering og chatbots er generelt fantastiske til at supplere hinanden – udnyt det!

Når du har haft din chatbot i et stykke tid, kan du begynde at udvide endnu mere på den. Hvis du har en webshop, kan du sende løbende tilbud, løbende opdateringer på en kundes ordrestatus og meget mere.

Som B2B virksomhed kan du sende løbende opdateringer på dine ydelser, blogindlæg eller whitepapers til indsamling af tilmeldinger til nyhedsbrevet. Mulighederne er mange, og bliver kun flere og flere. Chatbots er kommet for at blive. Derfor er det vigtigt at hoppe med på bølgen allerede nu.

Brug for hjælp? Vi hjælper gerne!

Sidder du med et spørgsmål til en chatbot og de mange muligheder, de medbringer, så er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Hvis du synes Chatbots er et spændende emne, kan du se vores andre artikler på vores blog her.

Lukas Karlsson
Lukas Karlsson
Digital konsulent

E-mail:      lk@clickin.dk
Mobil:       71 99 06 35

Forside

om os

artikler

guides

kontakt

Naverland 2, 2600 Glostrup, CVR: 38527002
71 96 93 10 / info@clickin.dk

© Click in ApS. Alle rettigheder forbeholdes.