Artikel
Gør dit SEO-arbejde mere effektivt med disse 28 Google Search Operators
Men med milliarder af hjemmesider og svimlende meget indhold, kan det hele føles som at lede efter en nål i en høstak – håbløst og livsdrænende!

Googles søgemaskine er et alsidigt redskab som du kan bruge til mange forskellige ting. Primært kan du bruge søgemaskinen til at finde specifikke oplysninger på nettet, filer, hjemmesider og meget mere.

Men selvom almindelige søgninger i Google kan være brugbare for dig, kan de til tider også være overvældende og gøre arbejdet enormt tidskrævende. Som digital markedsførings specialist skal du være i stand til hurtigt at finde nødvendige oplysninger i den digitale jungle.

Men med milliarder af hjemmesider og svimlende meget indhold, kan det hele føles som at lede efter en nål i en høstak – håbløst og livsdrænende!

Det er her, at Google Search Operators kommer ind som livline til kaldet, og tørrer sveddråberne af panden med det håndklæde, du opgivende var ved at kaste i ringen.

Billede af Googles søgefunktion. Med voice søgning og billedsøgning muligheder.

Hvad er Google Search Operators?

Google Search operators er særlige kommandoer, som du kan indtaste i Googles søgelinje til at finde specifikke oplysninger. Søgeoperatørerne giver dig udvidede muligheder for at indsnævre dine søgninger, hvilket gør søgeresultaterne (SERPS) mere relevante.

Søgeoperatørerne fungerer på samme måde som en almindelig tekstsøgning. Den store forskel er, at du tilføjer noget ekstra tekst, dér fungerer som stenografi for særlige instruktioner til søgningen.

Hvorfor bruge Google Search Operators?

Googles søgeoperatører er som hemmelige snydekoder, der hjælper dig med at få værdifulde indsigter til din SEO-indsats. Ud over at forfine dine websøgninger sparer de dig for en masse tid og gør hårdt arbejde lettere.

Men der er mere til brugen af Google Search Operators, end blot at være smart i en fart. Søgekommandoerne kan give dig værdifulde indsigter til din content marketing- , forretnings- og SEO-strategi.

Du kan med fordel bruge søgeoperatørerne til:

  • Content research
  • Finde linkbuilding muligheder
  • Finde duplikeret indhold
  • Finde stjålet indhold
  • Finde sider med indekseringsproblemer
  • Og meget mere

Et billede, der indeholder et tastatur, forstørrelsesglas inkl. hæfte med kuglepind.

Hvordan bruger jeg Google Search Operators?

At bruge Google Search Operators er nærmest lige så simpelt, som at lave en almindelige søgning. Du indtaster blot den valgte søgeoperatørs syntaks og klikker dernæst på søg.

Der er dog nogle få undtagelser.

Husk ikke at lav mellemrum mellem ordet/symbolet og søgefrasen. I mange tilfælde vil du kunne indtaste søgeoperatøren ligesom en normal søgning med undtagelse af tilfælde, hvor ”in” indgår i søgeoperatøren.

 

Et eksempel på brugen af en Google Search Operator.

Hvilke Google Search Operators skal jeg bruge?

Når du bruger Googles søgning, er der en række operatorer, som du kan bruge til at gøre din søgning mere berigende. Hvilken søgeoperatør du bruger, afhænger af den opgave, som du forsøger at løse.

Søgeoperatørerne kan deles op i to hovedgrupper:

  1. Basal
  2. Avanceret

Du kan brug følgende lister som opslagsværk til dit SEO-arbejde.

Basale søgeoperatører i Google

  1. ”Search term” – Sæt sætning i anførselstegn for at lav en eksakt match.
  2. OR – For at søge for X eller Y fx æbler eller bananer eller begge dele.
  3. AND – For at søge for både X og Y.
  4. @ – Sæt foran et ord for at søge på sociale medier.
  5. # – Sæt tegnet foran et for at søge hashtags.
  6. – Denne søgekommando ekskluder valgt ord eller sætning.
  7. .. – Sæt mellem to tal for at søge mellem talrækken.
  8. * – Matcher hvilket som helst ord eller sætning.
  9. ( ) – Gruppere flere ord eller søgeoperatører for at kontrollere søgningen.
  10. $ – Brug denne, hvis du vil søge efter priser i dollar (€ euro virker også).
  11. Define: – Viser betydning af det valgte ord.
  12. Cache: – Giver dig den seneste cacheversion af en side.
  13. Filetype: – For at finde særlige filtyper.
  14. Site: – Begrænser resultater til den valgte hjemmeside.
  15. Related: – Brug til at finde relaterede sider til valgte domæne.
  16. Intitle: – Find sider med det valgte ord i titlen.
  17. Allintitle: – Indeholder alle valgte ord i titlen.
  18. Inurl: – Find sider med valgte ord i URL’en.
  19. Allinurl: – Indeholder alle valgte ord i URL’en.
  20. Intext: – Find sider med de/t valgte ord i indholdet.
  21. Allintext: – For at finde sider med alle de valgte ord i indholdet.
  22. AROUND(X) – For at finde sider der indeholder 2 ord eller fraser inden for x af hinanden.
  23. Weather: – Find vejret et bestemt sted.
  24. Stocks: – Se aktieinformation på et valgt aktieselskab.
  25. Map: – Får Google til at vise kortresultater for det søgte sted.
  26. Movie: – Til at finde info om den valgte film.
  27. In: – Til at konvertere en enhed ind til en anden (valuta, temperatur, vægt mv.).

Source – Til at finde resultater fra en bestemt kilde i Google News.

Avancerede søgeoperatører i Google

Det kan være meget nyttigt at kende til Googles forskellige søgeoperatører. Men der, hvor Google Search Operators sande styrke ligger, er i deres mange forskellige sammensætninger. Du kan sammenkæde næsten enhver kombination af tekstsøgningerne.

I eksemplet nedenfor har jeg søgt efter top 5-10 citater fra Albert Einstein på Pinterest.

Et eksempel på avancerede søgninger med brug af kombinationer i Google.

Et ReCaptcha som spørger om man er en robot.

Når du laver avancerede tekstsøgninger med brug af søgeoperatørerne, kan du til tider opleve at skulle bekræfte, at du ikke er en robot. Der er intet at frygte, blot bekræft, at du ikke er en robot, så fortsætter alt som normalt.

Praktiske use-cases for Google Search Operators

Ligesom mange andre værktøjer er Google Search Operators et nyttigt redskab, hvis det kan hjælpe os med at løse vores problemer. Det forudsætter, at vi ved, hvordan vi bruger søgeoperatørerne korrekt, men også, hvilke opgaver vi kan bruge dem til.

Når det så er sagt, lad os dykke ned i, hvordan du kan bruge Google Search Operators i din daglige SEO-indsats.

Teknisk SEO

  • Find duplikeret eller plagieret indhold
  • Undersøg overgangen fra HTTP til HTTPS
  • Find intern linkbuilding muligheder
  • Undersøg indeksering problemer
  • Find redundante og gamle filer
  • Undersøg sidste Google crawling af din URL

Linkbuilding

  • Find gæstepost muligheder
  • Find forum linkmuligheder
  • Find resursesider
  • Find PR muligheder

Content og research

  • Find direkte konkurrenter
  • Find undersøgelser, forskning, statistikker mv.
  • Se alle sider for en forfatter

Teknisk SEO

Teknisk SEO henviser til de aspekter af søgemaskineoptimering, der er relateret til de tekniske aspekter af et websted. Uden et velfungerende teknisk fundament, kan dit websted ikke rangere højt – i værste tilfælde ikke engang indekseres. Herudover kan tekniske problemer også ødelægge brugeroplevelsen for de besøgende.

Heldigvis kan du bruge Googles søgeoperatører til at gøre dit arbejde med teknisk SEO lettere.

Find duplikeret eller plagieret indhold med Google Search Operators

Som du allerede ved bruger søgemaskiner som Google algoritmer til at rangordne hjemmesider. En vigtig faktor i disse algoritmer er indholdets originalitet. Derfor straffes websteder med duplikatindhold/plagieret med lavere placering i søgeresultaterne.

Det er ikke altid lige let at spotte duplikeret og bestemt ikke plagieret indhold, særligt ikke hvis du har at gøre med et stort indholdsunivers. Heldigvis kan du bruge en kombination af søgeoperatører som ”intext” og ”site” til at finde plagieret indhold. Alternativt kan du også bruge ”intitle”.

I eksemplet nedenfor har vi valgt en meget generisk frase, men vi anbefaler, at du vælger en unik frase eller tekststykke fra din hjemmeside, brand mv.

Et eksempel på, hvordan man kan finde duplikeret indhold.

Duplikeret indhold

Med en lille modificering kan du også bruge samme søgeoperatør til at finde duplikeret indhold på din hjemmeside. I eksemplet herunder kan vi se, at den valgte frase dukker op flere steder. I dette tilfælde vil det give mening at undersøge omfanget af duplikeringen og årsagerne bag.

Det kan give mening at undersøge elementer som:

  • Produktbeskrivelser
  • Research og cases brugt på flere sider
  • CTA afsnittet i bunden af siden

Et eksempel på fund af duplikeret indhold med hjælp af søgeoperatører.

 

Undersøg overgangen fra HTTP til HTTPS

På trods af den udbredte anvendelse har HTTP nogle alvorlige sikkerhedsbrister, som har ført til udviklingen af en mere sikker efterfølgerprotokol, HTTPS. Ved at bruge HTTPS fortæller du både besøgende og Google, at din hjemmeside er sikker at besøge.

>> I dag er HTTPS en bekræftet ranking faktor i Googles algoritme <<

I eksemplet nedenfor kan vi se, at Zalando har en webside som stadigvæk bruger HTTP fremfor HTTPS.

Søgeoperatør undersøgelse af HTTPS status med brug af Zalando som eksempel.

 

Find intern linkbuilding muligheder

Interne links udgør en vigtig kernedel af ethvert websteds informations- og navigationsstruktur. De hjælper både besøgende og Googles crawler med at navigere rundt på hjemmesiden. Herudover hjælper interne links også Google med at forstå den hierarkiske struktur af dit hjemmesideindhold.

Når det kommer til intern linkbuilding, er det vigtigt, at du vælger et relevant søgeord som ankertekst for den side, skal ranke på søgeordet.

Et eksempel på, hvordan du bruge Google Search operatørs til at finde interne link muligheder.

I eksemplet foroven har vi valgt at undersøge de interne link muligheder for ’typehus’ hos Eurodan Huse. Google vil her vise søgeresultater af sider, hvor ’typehus’ indgår i teksten. Læg mærke til, at søgeordet er fremhævet i SERPS.

Undersøg indeksering problemer

Indeksering af indhold er altafgørende for, hvis du skal blive fundet i Google og derigennem af offentligheden. Det er ikke altid, at Google er lige god til at indeksere indhold, hvilket der kan være mange årsager til.

Derfor er det vigtigt, at du løbende tjekker, om dit indhold er blevet indekseret. Det kan du heldigvis hurtigt gøre ved at lave ”site:” søgning af din sides URL.

Et eksempel på en site-søgning i Googles søgefunktion.

Var den valgte webside ikke indekseret, ville den ikke blive vist i SERPS. Er din side ikke indekseret, anbefaler vi, at du arbejder aktivt med dit crawlbudget, hvis du vil øge din succesrate med Google indeksering.

Find redundante og gamle filer

I takt med, at dit indholdsunivers vokser og ændrer sig, er det vigtigt, at du løbende gennemgår dit websted for korrekt og relevant indhold. Forældet indhold i form af udaterede PDF-filer, PowerPoint præsentationer mv. kan medvirke til en dårligere brugeroplevelse for besøgende.

Eksempel på en filsøgning efter PDF filer på DR.dk

Ved at foretage en site-filtype-søgning kan du hurtigt finde frem til forældede filer. I ovenstående skærmudklip har vi valgt at bruge DR som et eksempel.

Undersøg sidste Google crawling af din URL

Har du en eller flere landingssider som løbende revideres, kan det være en god ide at tjekke dem løbende for, hvornår de sidst blev crawlet. Det er ikke altid, at Google er lige hurtigt til at gennemgå alt webindhold, hvorfor du til tider kan finde f.eks. gammelt metadata i SERPS og lign.

Eksempel på en cache-søgning i Googles søgefunktion.

Når du eksekverer søgningen, vil du blive viderestillet til den pågældende side, du har valgt at undersøge. I toppen vil du få vist oplysninger om, hvornår Google sidst crawlede den.

Mangler cach-versionen dit nye indhold, anbefaler vi, at du går ind i Google Search Console og anmoder om indeksering. Alternativt kan du også benytte instant indeksering via Google API (Google Colab, Rank Math instant indeksering mv.).

Et eksempel af vores side om linkbuilding.

Linkbuilding

Et af de vigtigste aspekter af søgemaskineoptimering er linkbuilding. Et eksternt link fra et andet domæne fungerer som et signal til Google om, at din hjemmeside er relevant og har betydning (autoritet).

Desværre kommer links oftest ikke af sig selv, hvorfor det er vigtigt at have både strategier og planer til, hvordan du anskaffer links til din hjemmeside. På skrivende stund findes der mange forskellige linkbuilding muligheder lige fra gæsteposts på blog, forum links, PBN, memes, infografikker mv.

 

Find gæstepost muligheder

At lave en gæstepost eller flere kan være en nyttig strategi til at anskaffe relevante kvalitets links til din side. Dog er det ikke lige til at finde relevante muligheder. Ved foretage en kategori søgning med brug af “intitle” og ”inurl”, kan du hurtigt finde relevante muligheder.

Et eksempel på, hvordan du kan relevante guest blogging muligheder.

Du kan også bruge samme søgninger til at finde potentielle muligheder til din kold kanvas opsøgningsstrategi.

Find forum linkmuligheder

Når det kommer til linkbuilding, kan forums være en værdifuld resurse. De kan være med til at give dig en mere diverse linkprofil. Dog er det vigtigt, at du vælger relevante forums, laver naturlige opslag og ikke spammer.

Når det så er sagt – sådan bærer du dig ad:

Et eksempel på, hvordan du kan finde fora via søgeoperatører.

Forum links kan være en meget nyttig kilde til links, særligt når det gælder international linkbuilding, hvor mulighederne kan være begrænset og med pebrede priser.

Find resurseside muligheder til din linkbuilding strategi

Resursesider kan også være en god kilde for potentielle linkmuligheder. Førhen blev disse sider brugt til at give links ud til andre, men i dag bruges de også som en ”link-magnet”.

Et eksempel på en søgning efter på en ressourceside via. søgeoperatør.

Ved at oprette en ressourceside fuld af gode kvalitets oplysninger, kan du være heldig at tiltrække links fra andre hjemmesider.

Vær opmærksom på valg af søgeudtryk (resurseside / ressourceside)

Et eksempel med brug af af en avanceret søgeoperatør.

Find potentielle PR muligheder

Driver du forretning i en niche med god dækning, kan du let finde blogs og mediesider, hvor du kan være heldig at få lov til at klemme et link ind. Det virker bedst til sider, hvor dit brand navn indgår fx en produktsammenlignings- og eller anmeldelsesside.

Eksempel af, hvordan du kan bruge en søgeoperatør til af finde PR muligheder.

Når du har fundet en håndfuld domæner, hvor dit brand indgår, kan du lave en site-søgning med dit brand-intext. Dette giver dig et overblik over, hvor mange steder dit brand nævnes på det pågældende domæne. Hvilket er lig med potentielle linkmuligheder.

Et eksempel af en søgning på brand mentions via Google Search Operators.

Content og Research

Alle der ønsker at forbedre deres placeringer i søgemaskinernes resultatsider, skal fokusere på både indhold og research. Google er tekstbaseret, hvorfor godt indhold er grundlaget for enhver SEO-strategi. Tekstuelt indhold fortæller Google, hvad din hjemmeside handler om og ranke for relevante søgeord.

Content og research arbejde kan dog være meget omfattende, men heldigvis kan du bruge Google Search Operators til at gøre dit arbejde noget lettere.

Find direkte konkurrenter

At have indsigt i konkurrenceniveauet på dine valgte søgetermer er afgørende for, hvordan din hjemmesides fremtidige performance bliver. Og hvor meget arbejde, og hvor mange penge du kommer til at ligge i det.

Ved at bruge søgeoperatøren ”allintitle:” kan du finde konkurrenterne på dine søgeord.

Find direkte konkurrenter ved hjælp af Google search operatør allintitle:

Du kan også bruge ”inurl” søgeoperatøren til at finde konkurrenters websider mv.

Find undersøgelser, forskning, statistikker mv.

Enhver god strategi for indholdsmarkedsføring bør være baseret på forskning og data. Uden dette fundament kan det være svært at producere indhold, der vækker interesse hos din målgruppe og opfylder dine forretningsmål.

Statistik, forskning og undersøgelser kan hjælpe med at:

  • Bevise påstande
  • Understøtte argumenter
  • Opbygge tillid
  • Skabe autoritet
  • Hjælpe med at konvertere

Herudover kan statistik og forskning hjælpe dig med at forstå din målgruppes behov og interesser, identificere tendenser i din branche og udvikle målrettet indhold. Hvis du vil have mest muligt ud af din content marketing og tekstforfatning, skal du sørge for at investere i kvalitetsforskning og data.

Du kan bruge filetype søgninger til at finde statistikker i Google.

Langt det meste forskning, research mv. findes i PDF format. Ved at bruge en ”filetype:” søgning, kan du hurtigt finde relevante undersøgelser til din content marketing strategi og indholdsproduktion.

Se alle sider for en forfatter

Kender du til en aktiv forfatter i din niche, kan du bruge en søgeoperatør kombination til at finde hjemmesider, hvor vedkommende har skrevet. Dette kan give dig en ide om, hvilke emner der er populære hos dit publikum og hos dine formidlere.

Herudover giver det dig også et overblik over, hvilke potentielle sider du selv kan komme ind på og bidrage med indhold til.

En illustration af, hvordan du kan finde udvalgte forfattere.

I eksemplet foroven har vi valgt at undersøge Joshua Hardwick fra Ahrefs ift., hvilke sider han ellers har skrevet indhold for.

Google Images avancerede søgninger

Ud over søgeoperatører til tekstsøgninger har Google også et par søgekommandoer til billedsøgninger. Du kan hurtigt tilgå Google Images direkte eller ved at lave en tekstsøgning først.

Et skærmudklip af søgefunktionen på Google images.

I eksemplet forneden søger jeg først på ”Cow”, hvorefter jeg klikker på ”images” menupunktet.

En illustration af, hvordan du kan bruge Google Image Search.

Inde i Google images kan du på skrivende stund bruge følgende 2 søgekommandoer:

  1. Imagesize: – For at finde sider der indeholder billeder med bestemte dimensioner.
  2. Src: – For at finde sider (ethvert domæne) der referer til den bestemte billede URL.

Fortsætter vi med ko eksemplet fra tidligere, indtaster jeg søgeordet før søgekommandoen. Ved at bruge ’imagesize-kommandoen’ kan du hurtigt finde indekserede billeder i de ønskede størrelser.

Et billede der illustrerer brugen af imagesize søgeoperatøren. Ko eksempel.

*Bonustip*: Skal du finde billeder til forretningsbrug, kan du klikke på ’Tools’ dernæst på ’Usage Rights’ og vælg herefter ’Creative Commons licensens’. Dette viser dig royaltyfrie billedsøgeresultater (billeder uden ophavsrettigheder).

Illustration af, hvordan du finder royaltyfrie billeder i Google image.

Src-søgeoperatøren kan være nyttig at bruges, hvis du ønsker at finde ud af, om du har billeder på din hjemmeside som er hotlinked. Det kan være visning af et billede på din hjemmeside ved at linke til den hjemmeside, som hoster det.

Avancerede billedsøgninger

Ligesom med tekstsøgninger kan du også med billedsøgninger bruge søgeoperatører i forlængelse af hinanden. Vil du for eksempel finde billeder med specifikke dimensioner på en hjemmeside, kan du lave en imagesize-søgning i forlængelse af en almindelig site-søgning. Du kan også bruge samme syntaks til src-søgninger.

Et avanceret eksempel på brug af site-søgning + imagesize. Pinterest eksempel.

Ønsker du at foretage mere avancerede søgninger, kan du med fordel bruge Googles Advanced image search værktøj. Du kan bruge værktøjets forskellige filtre og funktioner til at indsnævre dine søgeresultater.

For eksempel kan du bruge værktøjet til at finde billeder der har en bestemt farve eller fra et bestemt geografisk område.

Et billedligt eksempel af, hvordan Googles Advanced image search ser ud.

 

Spar tid, og målret din indsats med Googles søgeoperatører

Googles søgeoperatører kan hjælpe dig med at gøre dit SEO-arbejde og rtesearch mere effektivt. Ved at bruge de forskellige Google Search Operators kan du spare tid og gøre din indsats mere målrettet.

Vi har i denne artikel vist dig 28 søgeoperatører med forskellige praktiske kombinationer, som du med fordel kan bruge i dit SEO-arbejde. Er du nysgerrig, kan du også sagtens eksperimenterer med at lave dine egne søgeoperatører kombinationer til dine søgninger.

Vi anbefaler, at du bruger denne artikel som et opslagsværk, som du altid kan falde tilbage på, hvis du kommer i tvivl om brugen af søgeoperatørerne.

Tak for din tid og god arbejdslyst! 🙂

Lukas Karlsson
Maxim Belov
Maxim Belov
mab@clickin.dk
31 24 70 64