Grafik til din annoncering på sociale medier

af | 10. juni 2020 | Blog, Social Media

Sociale medier er en helt fantastisk kanal når man arbejder med online markedsføring. Med store medier som Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat osv., er mulighederne nærmest uendelige og du kan være 100% sikker på, at din målgruppe også er til at finde på mindst én af disse platforme.  

Men hvis du jævnligt arbejder med annoncering på sociale medier, ved du også, at det ikke er nemt. Tvært imod. Brugerne på de forskellige platforme bliver bombet til med flere hundrede annoncer hver dag, og det bliver konstant sværere og sværere at fange din målgruppes opmærksomhed. Selv om din tekniske opsætning af dine annoncer er spot on, så er der altså et andet helt essentielt element til at få succes med din annoncering på sociale medier, og det er det grafiske element. 

 

Grafikken bør være en prioritet 

Det er ufatteligt vigtigt at understrege, at det grafiske udtryk for dine annoncer på sociale medier er ekstremt vigtigt og essentielt for din succes. Alle der påstår andet, har ikke arbejdet ordentligt med annoncering på sociale medier. Nogle kan godt være kommet langt med dårlig grafik, men hvis du vil vinde på den lange bane, så bliver de grafiske elementer nødt til at være en prioritet. 

Naturligvis skal dine annoncers tekniske set-up også være helt i top, men det grafiske element er altså vigtigt. Samtlige sociale medier er i en eller anden udstrækning grafiske. Nogle mere end andre. Men når du scroller gennem dit Facebook-feed, er der billeder og videoer i lange baner. Det samme er tilfældet på Instagram såvel som LinkedIn. Kort sagt, alle sociale medier har grafikken som et essentielt element af brugeroplevelsen.  

 

Du behøver ikke være grafikker for at lave god grafik 

Nu er det efterhånden fastetableret, at grafikken på dine annoncer er super vigtig for at få succes med din annoncering, men man behøver på ingen måde at være den fødte grafikker for at kunne lave god grafik. Som i slet ikke. 

Mange forbinder god grafik med dyre programmer som Photoshop, Illustrator og lange uddannelser inden for feltet. Og selvom programmer og god ballast fra en relevant uddannelse bestemt hjælper på sagen, så er det ikke en nødvendighed i dag. Der er så mange mulgiheder for at gøre det selv, at man ofte ikke behøver hverken at være en grafiker eller at hyre en grafiker.  

Annoncer, eller ‘reklamer’, er ikke det samme i dag som det var for blot 15-20 år siden. For ikke mange år tilbage brugte virksomheder reklamebureauer til at lave TV-reklamer, avisreklamer, outdoor-kampagner og meget mere. Her var der ingen tvivl om, at det var det pågældende bureau, som udelukkende havde egenskaberne og kompetencerne til at sammensætte de grafiske elementer, der skulle til for at levere reklamerne. Men sådan er situationen ikke i dag.  

 

Værktøjer til din grafik 

Gennem de senere år er der nemlig kommet helt ufatteligt mange nye og innovative værktøjer til, som kan hjælpe selv den mest teknisk-udfordrede person til at lave annoncegrafik i verdensklasse. Det har aldrig været nemmere at lave professionel grafik til din annoncering på sociale medier, som det er i dag. Ikke nok med, at der er kommet et utal af disse værktøjer, så er det også ekstremt brugervenlige og ofte gratis at anvende 

 

Canva 

Det første værktøj på vores liste her er CanvaCanva er i al sin enkelthed et ufatteligt brugervenligt værktøj til at skabe grafik til sociale medier, plakater, flyers, visitkort, præsentationer og meget andet visuelt indhold.  

Sådan fungerer Canva

Når man anvender Canva til at udarbejde grafik til sin annoncering på sociale medier, får du adgang til et stort bibliotek af skabeloner. Disse skabeloner er responsive filer, som du kan redigere og bearbejde direkte i din browser. Du vælger blot hvilken platform, du skal bruge grafik til (Facebook, Instagram, flyers, visitkort eller lignende), så finder Canva en lang række forskellige designs til dig, som oveni købet har det rette dimensioner og størrelsesforhold til den pågældende platform. Når du har fundet en skabelon du kan lide, er det bare at gå i gang med at indsætte dine egne billeder, din egen tekst og ændre i farvekombinationerne. Alt dette i et nemt og enkelt webmiljø, som selv den mest it-forskrækkede kan lære at finde rundt i på få minutter.  

Pris

Men noget af det bedste ved Canvas brugerflade er formentlig, at det er gratis. Gratis. Du kan være din virksomheds helt egen grafikker, og skal kun medregne den tid, du bruger på det som værende den primære omkostning ved det. Canva har nogle funktioner, som kræver et betalt medlemskab, men disse er så begrænsede, at man sagtens kan klare sig med den gratis version.  

 

Crello 

Det næste værktøj, der bestemt fortjener at blive nævnt i indlægget her, er CrelloCrello er, nøjagtig ligesom Canva, et online billedredigerings– og formateringsværktøj, som gør det ufatteligt nemt og enkelt for dig at udforme fantastiske og professionelle grafiske elementer til dine annoncer på sociale medier.  

Sådan fungerer Crello

Ligesom med Canva, så er Crello et nemt og simpelt værktøj, som du frit kan benytte til at levere lækkert grafisk materiale til dine annoncer. Crello giver ligeså adgang til et stort design- og skabelonsbibliotek, så dine kreative evner ikke engang behøver at tages i brug. Der er ingengrund til at opfinde den dybe tallerken, når det der allerede er opfundet, fungerer godt. Og dét er tilfældet med de skabeloner, du kan finde hos Crello. Du skal blot ændre billederne, teksten og farven. 

Pris

Igen her støder vi på et fantastisk effektivt og brugervenligt værktøj, som er gratis. Ligesom med Canva, så er der naturligvis også mulighed for at vælge en abonnementsbaseret plan, men igen, det er for langt de fleste slet ikke nødvendigt.  

 

Med disse to fantastiske værktøjer stillet til rådighed kvit og frit, er der intet argument for ikke at have et ordentligt grafisk annonceudtryk. Men selvom disse værktøjer er fantastiske til det grafiske, så kan de altså ikke hjælpe meget med den tekniske opsætning. Det er en verden for sig, som godt kan betale sig at få nogle eksperter til at hjælpe med 

Lukas Karlsson
Lukas Karlsson
Digital konsulent
E-mail:      lk@clickin.dk
Mobil:       71 99 06 35

Forside

om os

artikler

guides

kontakt

Naverland 2, 2600 Glostrup, CVR: 38527002
71 96 93 10 / info@clickin.dk

© Click in ApS. Alle rettigheder forbeholdes.