Chatbot – hvad er det og hvad kan den gøre for dig?

En chatbot er et ekstremt kraftfuldt og effektivt værktøj, som kan hjælpe dig med at effektivisere og optimere vigtige og tidskrævende processer i din virksomhed.

af | 13. december 2019 | Chatbot

Hvad er en Chatbot?

Du har måske hørt om det før. Hvad er en chatbot? Det korte svar: et computerprogram, der kan kommunikere automatisk via lyd eller tekst.

Se også vores andre artikler om chatbots: “3 myter om chatbots” og “Få tilmeldinger til din chatbot”.

Det lidt længere svar: et stykke software, der på baggrund af data og opsatte interaktion-flows, er i stand til at føre en samtale, via lyd eller tekst, gennem på forhånd afgivende regler og kunstig intelligens.

Hvor ser vi chatbots i hverdagen?

Chatbots bliver mere og mere normalt og vi støder på dem oftere og oftere i vores hverdag. Et eksempel som de fleste danskere kender: Apples Siri, Amazons Alexa eller Google Home.

Det er nok de færreste danske virksomheder, der har ressourcer til at få udviklet deres egen version af disse chatbots, som anvender ekstremt avanceret kunstig intelligens, så derfor er tekst chatbots herhjemme langt mere udbredt. Disse ser du typisk på hjemmesider eller på Facebooksider i Messenger og er meget mere simple og ligetil at lave for både små og store virksomheder.

En chatbot bliver som sagt sat op igennem din virksomheds Messenger. Dette giver fantastiske muligheder for at bruge den i samspil med dine yderligere Facebookaktiviteter, Facebook annoncering osv.

Chatbot: Et fantastisk værktøj

En chatbot er et fantastisk værktøj og noget, som alle bør i det mindste overveje at implementere og opsætte for deres virksomhed. Men hvad gør de egentlig godt for? Hvordan kan det være, at både små og store virksomheder hopper med på denne stadig relativt nye trend? Der er selvfølgelig mange forskellige årsager til og motiver for, at virksomheder vælger at opsætte en chatbot. Chatbots kan nemlig bruges til rigtig mange forskellige ting:

  • Aflastning af kundeservide
  • Øget salg for webshops
  • Mere effektiv leadindsamling
  • Interessant kommunikationsform for dine kunder
  • Rig mulighed for personificering
  • Simpel brugerflade – nem at sætte op

Listen med fordele er lang. Lad os tage et nærmere kig på nogle af dem.

Aflastning af kundeservice med en chatbot

En Chatbot er et fantastisk værktøj til at aflaste din kundeservice. Ikke alle virksomheder har afdelinger til at tage sig af kundeservice og besvare spørgsmål, og selvom man så har det, så kan en chatbot på både din virksomheds Facebookside og hjemmeside, bestemt være en effektiv måde at aflaste en stor del af forespørgslerne for dine kunder eller potentielle kunder.

Chatbots er spået til at stå for langt størstedelen af alt kundeservice-relateret kommunikation indenfor en meget overskuelig fremtid. Faktisk skriver Chatbotslife, at Chatbots i 2021 vil stå for 85% af kommunikationen indenfor kundeservice.

Dette betyder altså, at kun 15% af henvendelserne vil kræve menneskelig involvering. Forestil dig hvor meget tid det vil kunne spare din virksomhed for.  

Eksempel: Du har en servicevirksomhed, der sælger fysioterapeutiske ydelser. Du får dagligt en masse forespørgsler, som du skal tage dig af. Dette er forespørgsler om simple ting såsom timepriser, konkrete ydelser eller lignende, som alt sammen står på din hjemmeside. Men der kigger dine kunder ikke, så du må i gang med den tidskrævende proces og svare på alle forespørgsler, én ad gangen.

Her er det, at chatbottens effektivitet og skalerbarhed kommer i spil. Du kan nemlig opsætte din chatbot som du vil, så den kan tage sig af disse simple kundeforespørgsler og komme med et svar lynhurtigt, hvad end klokken er 14:00 eller 03:00.

Desuden er der ikke en grænse for, hvor mange af disse forespørgsler en chatbot kan håndtere på samme tid. Principilet kan den svare 100 kunder på samme tid uden problemer.

Øget salg for webshops med en chatbot

Chatbots kan især bruges med fordel til webshops eller indenfor e-commerce / e-handel generelt. Du kan udsende tilbud, rabatkoder og meget andet.

Der er mange effektive måder at opsætte en chatbot for en webshop, som kan generere mere salg og øger kendskab til dit brand. Det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser.

Eksempel: Du har en webshop, der sælger børnetøj. Du har kørt en konkurrence på jeres Facebookside på en et sæt børnetøj, hvor folk skulle kommentere, om de ønskede det til en dreng eller til en pige.

Når konkurrencen er slut og vinderen er fundet, kan du så sende en automatisk genereret besked ud til alle, der har kommenteret på dit opslag og derved deltaget i konkurrencen, med en rabatkode til din shop på det specifikke sæt børnetøj.

Mere effektiv leadindsamling med en chatbot

Det fantastiske ved en chatbot er, at den kan bruges til langt de fleste brancher. Jeg vil faktisk våge at påstå, at der ikke findes én branche, hvor en chatbot ikke ville kunne anvendes fordelagtigt.

Så længe der er kunder med spørgsmål, forespørgsler eller interesse for dit brand, så er en chatbot relevant. Og det må vi antage er gældende i alle brancher.

En chatbot kan anvendes fordelagtigt til innovativt at indsamle relevante leads til din virksomhed.  også, selv i de mest hardcore B2B virksomheder, anvende og udnytte mulighederne fordelagtigt. Du kan nemlig optimere og effektivisere din indsamling af relevante leads for din virksomhed.

Med en chatbot kan du indsamle e-mails nemt og simpelt på en nyere og mere interessant måde for potentielle kunder.

Eksempel: Du har en Facebookside med 5.000 likes. Du vil gerne udvide dit nyhedsbrev med endnu flere e-mails, og dine lead-annoncer er måske begyndt ikke at præstere ligeså godt som i starten.

Her kan du sende en automatisk genereret besked ud til de personer, du har i din chatbots database. OBS: Størrelsen af dette publikum afhænger af, hvor mange der har sendt dig en besked IMENS du har haft din chatbot. Så dette er et langsigtet forslag til leadindsamling når du begynder at have opbygget en fyldig database af det, der hedder ”subscribers”.

Læs mere om tilladelser at sende kommercielle beskeder ud via din chatbot her.

Automatiseret? Ja. Selvkørende? Ikke helt.

En chatbot kan måske lyde som lige dét, du har stået og manglet, og det er bestemt også et fantastisk værktøj som alt for få virksomheder gør brug af.

Men, selvom det er et fantastisk værktøj, der kan automatisere og effektivisere tidskrævende processer i din virksomhed, så er det ikke bare noget man sætter i gang og så bare lader være.

Disse teknologiske assistenter skal stadig have en hjælpende hånd undervejs. Det skal man være indforstået med. Det gode her er, at jo mere tid man bruger på at udvikle på sin chatbot, desto mere kan den være selvkørende fremover.

Chatbots er stadig et meget nyt værktøj, hvor udviklingen kun lige er startet. Hvis man tænker at anskaffe sig en chatbot og så bare kunne sætte sig tilbage og ikke røre en finger, så bliver man skuffet. Hermed ikke sagt, at en chatbot ikke kan blive ekstrem fordelagtig meget hurtigt, men det kræver at man enten sætter sig ned og bruger tiden på at sætte sig ind i det, eller at man får hjælp udefra.

Mere nysgerrig omkring chatbots?

Hvis du ønsker at høre mere omkring chatbots, deres fordele og hvad det eventuelt koster at få en chatbot til din virksomhed, så er du mere end velkommen til at kontakte os. Vi har arbejdet målrettet med chatbots siden 2017, hvor de for alvor begyndte at dukke op på det danske marked.

Lukas Karlsson
Lukas Karlsson
Digital konsulent

E-mail:      lk@clickin.dk
Mobil:       71 99 06 35

Forside

om os

artikler

guides

kontakt

Naverland 2, 2600 Glostrup, CVR: 38527002
71 96 93 10 / info@clickin.dk

© Click in ApS. Alle rettigheder forbeholdes.