Hvad er en sidetitel?

  • Opdateret: 1. oktober 2018
 

En sidetitel, også kendt som meta titel, er den tekst/overskrift som ses i Google’s søgeresultater. Herunder ses det typiske udseende på en sidetitel i Googles søgeresultater.

Sidetitel i SERP

Rent teknisk bliver sidetitlen kaldt igennem et title tag i kildekoden (headeren). Det bliver kaldt igennem tagget. Det kan ses herunder:

Sidetitel i kode

Alle søgemaskiner (Google, Bing og Yahoo) understøtter dette tag, og din sidetitel vil blive vist korrekt i alle tre søgemaskiner, hvis du indtaster det som herover.

Sidetitlen er primært brugt til at fortælle søgemaskinerne, hvad den pågældende side omhandler. Brugerne kommer sjældent til at læse din titel (undtaget af søgninger i Google).

 

Krav til sidetitel

Som udgangspunkt er det forholdsvis nemt at skrive en teknisk korrekt hjemmeside, da der er meget få tekniske krav. Kravene er som følgende:

1. Titlen skal være placeret i hjemmesidens head sektion.
2. Titlen må som regel ikke være længere end 568 pixels (ca. 60-65 tegn).
3. Sidetitlen må ikke være kortere end 200 pixels (ca. 30 tegn)

I forhold til nummer 2, så må titlen godt være længere end det anbefalede antal tegn, og der er evidens for at Google læser de sidste tegn.

Google vil dog vælge at forkorte din sidetitel i søgeresultaterne, og det kan påvirke din CTR negativt.

Det vil se således ud:

For lang sidetitel

Gode råd til at skrive bedre titler

Der er mange gode råd til at skrive bedre titler til både søgemaskiner og mennesker. Herunder vil du finde nogle af vores bedste råd, som vi har bedst erfaring med.

Tilføj søgeordet først i titlen

Dette giver Google og de andre søgemaskiner et meget kraftigt signal om, hvad siden omhandler. Derfor vil det være betydeligt nemmere at rangere på den pågældende term, hvis du har tilføjet det først i din titel.

Benyt specialtegn i din titel

På nuværende tidspunk tilbyder Google, at du kan benytte specialtegn / HTML tegn i din titel. Du skal udnytte dette mens du kan.

Som du ser herunder, så kan disse tegn hurtigt give dig mere opmærksomhed end dine konkurrenter.

HTML tegn i meta titel

Call to Action

Din hjemmesides placering i søgemaskinerne bliver også bestemt af, hvor mange (%), der klikker på dit resultat sammenlignet med dine konkurrenters på den pågældende term.

Det er derfor vigtigt, at du optimerer dine titler til at give dine brugere lyst til at klikke på dit resultat. Dette kan være med Call to actions som:

”Læs mere her”
”Få gratis forsendelse i dag”
”Få et tilbud indenfor 24 timer”

Det er bare at være kreativ og skille dig ud fra dine konkurrenter.

 
 

Bliv ringet op

Udfyld kontaktformularen, så ringer en af vores konsulenter dig op indenfor 24 timer.

Felter markeret med * skal udfyldes