Hvad koster Google Ads?

af | 16. juni 2020 | Google Ads

Vi får jævnligt forespørgsler for virksomheder, der overvejer at komme i gang med annoncering på Google (Google Ads). I de fleste tilfælde bliver vi mødt med spørgsmålet “Hvad koster Google Ads” (tidligere Google AdWords).

Google Ads består i dag af langt flere annonceringsmuligheder end tidligere. Derfor vil i denne artikel fokusere på den mest kendte annonceringsmulighed søgeannoncer.

Udover søgeannoncer på Google Ads platformen har du mulighed for at annoncere på følgende platforme:

Google Shopping

Google Shopping er annoncerne, der findes øverst i Google, når der søges efter fysiske produkter.

Her betales en CPC (pris pr. Klik), som med søgeannoncer.

Google Display Netværket

På Google Display Netværket kan du vise dine bannerannoncer på hjemmesider eller apps, som samarbejder med Google.

Her betales i de fleste tilfælde en CPC (pris pr. Klik) på din annonce).

YouTube annoncering

Google købte YouTube tilbage i 2016, og du har også mulighed for at annoncere her på Google Ads platformen. Google har flere forskellige typer af annoncer, men du vil oftest afregnes således:

Annonce der ikke kan skippes – Her betaler du pr. Visning
Annoncer der kan skippes – Her betaler du pr. Klik eller hvis brugeren ser mere end 30 sekunder.

Det bestemmer CPC (pris pr. Klik)

På søgeannoncer, som vi har fokus på i dette indlæg, betaler du altid med CPC (pris pr. Klik). Dette betyder, at du ikke betaler hver gang din annonce vises, men udelukkende hver gang en bruger klikker på annoncen.

Hver eneste gang, der bliver lavet en søgning i Google, vil der gå en auktion i gang i Google Ads platformen, da Google søgeannoncer er et auktionsbaseret system.

Fra first til second-price auction

Tidligere brugte Google second-price auction, som betød at højest bydende skulle betale 2. højeste bud. I september 2019 ændrede Google systemet til at være first-price auction. Dette betyder, at det endelige bud nu altid vil være den højeste bydende i auktionen.

Det kan du læse mere om her.

Det ikke kun dit bud, der bestemmer din placering

Ud fra ovenstående kan man være fristet til at blot at byde højest for altid at ligge nr. 1 (hvis det er det man ønsker). Google har indført endnu en faktor, der hedder Ad Rank, der er en betydelig faktor i forhold til din placering og den endelige pris.

Google ønsker nemlig ikke at vise irrelevante annoncer til brugeren i en given søgning. Dette er der primært to grunde til:

  1. Hvis der findes irrelevante resultater, vil folk begynde at bruge andre søgemaskiner
  2. Hvis der ikke klikkes på annoncen, da den er irrelevant, vil Google tjene mindre på denne søgning

Google vil derfor altid have et incitament til at vise en blanding af relevante annoncer samt de annoncer de tjener mest på – derfor har de udviklet Ad Rank.

Quality score er en score fra 1-10, som du får på søgeordsniveau (du kan læse mere om udregningen her).

Google vil altid gange dit maksimale bud med din Quality score, som vi give din Ad Rank (som er en afgørende faktor for din placering).

Quality score * Bud = Ad Rank

Herunder er et eksempel på, hvordan Ad Rank fungerer (og hvorfor højeste bud ikke altid ligger nr. 1)

Annoncør Bud (kr.) Kvalitetsscore Ad Rank Placering
Dig 8 kr. 10 80 1
Konkurrent 1 9 kr. 7 63 3
Konkurrent 2 10 kr. 5 50 4
Konkurrent 3 11 kr. 7 77 2

Det kan derfor godt betale sig at arbejde aktivt med at øge sin Quality score, da du på denne måde kan komme nr. 1 uden nødvendigvis blot at overbyde din konkurrenter.

Hvis du allerede ligger nr. 1, vil en bedre Quality score betyde, at du kan byde mindre og stadig ligge nr. 1.

Sådan udregnes Quality score

Quality score (kvalitetsscore) er Googles forsøg på at vurderer kvaliteten af annoncer. Dette gør de på baggrund af følgende faktorer landingssideoplevelse, annoncerelevans og forventet CTR.

Det er disse tre faktorer, som du kan arbejde med for at få en højere kvalitetsscore i Google.

Google forsøger ud fra dette at vurdere, hvor relevant dit søgeord, annonce og landingsside er for denne søgning.

Du vil under hvert punkt få en score (under middel, middel og over middel). Det er disse 3 faktorer sammenlagt, der afgør din kvalitetsscore.

Landingssideoplevelse

Når du indtaster en landingsside til din annonce, vil Google gøre flere ting for at vurdere, hvor relevant denne landingsside er for det givne søgeord. Dette vil de primært gøre ud fra følgende faktorer:

  • Er dit søgeord nævnt på landingssiden
  • Er siden brugervenlig (jf. best practice)
  • Hvordan brugerne interagerer med siden

Annoncerelevans

Når du laver din tekstannonce, så er det vigtigt at du får dit søgeord med i denne annonce og ikke blot laver generiske annoncer til alle annoncer på konto. Når Google skal vurdere din annoncerelevans, kigger de udelukkende på om du har søgeordet med i annoncen (overskrifter, beskrivelseslinjer, stier)

Forventet CTR

Forventet CTR er lidt svære at arbejde med end de andre faktorer, der er nævnt herover. Her vil Google forsøge at vurdere om din CTR (antal procent, der klikker på annonce) matcher med andre konkurrenter på dette søgeord / denne søgning. Dette gør de på baggrund af historiske data samt dine konkurrenters CTR.

Google tager her højde for at nr. 1 naturligt vil have en højere CTR. Derfor matcher de op med konkurrenter, der har den samme Ad Rank.

Forventet CTR forventes at stå for i hvert fald 50% af den samlede Ad Rank vurdering, da en højere CTR naturligvis skabe højere indtægt på dette søgeord / denne søgning.

Du kan se din kvalitetsscore i Google Ads interfacet under Søgeord til søgenetværket. Du skal blot udvide dine kolonner med kvalitetsresultat. 

Benyt annonceudvidelser

Det er altid en god ide at benytte annonceudvidelser af flere årsager. Generelt oplever, at det giver bedre resultater og flottere annoncer. Dette er med til at øge din CTR og dermed også din kvalitetscore.

Udover dette, så benytter Google også annonceudvidelser i deres vurdering af, hvem der skal placeres øverst i en given søgning.

Hvis to eller flere hjemmesider skulle have samme Ad Rank vil Google gå ind og kigge på annonceudvidelser og have dette med i deres vurdering af, hvem der skal ligge øverst på den givne søgning.

Konkurrenceniveauet styrer prisen

Selvom du kan spare mange penge ved at optimere din kvalitetscore og dermed også din Ad Rank, så er Google Ads søgenetværk et auktionsbaseret system. Derfor vil det være konkurrenceniveauet på de enkelte søgeord og brancher, der styrer prisniveauet pr. Klik.

Jo flere, der ønsker at blive vist på samme søgeord, jo højere vil CPC være. Google Ads har et værktøj (søgeordsplanlægning), der på forhånd kan give et estimat af prisen pr. Klik på enkelte søgeord.

Du styrer prisen og budgettet

Selvom ovenstående kan lyde som om, at dit budget hurtigt kan løbe op i mange kroner, så styrer du altid selv dit budget og maksimal pris på Google Ads. Når du opstarter den kampagne, så sætter du et maksimalt budget på, hvor meget du ønsker at bruge på kampagnen. Dette bliver enten gjort med et dagligt eller et månedligt budget.

Google bruger ikke mere end det budget du selv har sat (på en periode 30,8 dage). Du skal derfor ikke være bange for at bruge flere penge end du selv har afsat. Hvis du bruger alle pengene, vil de annonce automatisk stoppe med at blive vist.

Samtidig sætter du altid selv, hvor meget du maksimalt vil byde pr. klik på hvert eneste søgeord. For at komme højere op kan du derfor arbejde med at øge din kvalitetsscore eller dit bud for at blive vist højere i hver søgning.

Martin Sølberg
Martin Sølberg
Adm. direktør og digital konsulent
E-mail:      ms@clickin.dk
Mobil:       51 91 11 36

Forside

om os

artikler

guides

kontakt

Naverland 2, 2600 Glostrup, CVR: 38527002
71 96 93 10 / info@clickin.dk

© Click in ApS. Alle rettigheder forbeholdes.