ARTIKEL

Hvorfor er SEO vigtigt?

I denne artikel forklarer vi, hvorfor din virksomhed skal overveje at investere resurser i SEO.

Laila Boujari

Digital Konsulent

71 99 06 35

lb@clickin.dk

  • Skrevet: 26. februar 2019
Kategori:

Dette spørgsmål og andre lignende spørgsmål er der sikkert mange der har spurgt sig selv om.

Hvorfor er SEO vigtigt?

Er det ikke bare en unødvendig udgift?

De der SEO-mennesker trykker de ikke bare på nogle knapper, og så skal jeg betale dem en masse penge?

Er det i realiteten ikke noget jeg kan gøre selv og så slippe for at skulle betale for det?

Ja, spørgsmål er der mange af når det gælder SEO og den reelle nødvendighed for det, kan da også diskuteres af både fagfolk og interessenter, men én ting er sikkert: Vil du være nummer 1 skal du bruge SEO!

SEO skal ses som et værktøj. Et værktøj som kan gøre underværker for dit brand og din omsætning- hvis brugt rigtigt.

SEO er en investering og en proces, men for at fjerne alle tvivl når det gælder om hvorvidt man bør investere i SEO, skal vi kort forklare hvordan søgemaskinerne generer de resultater du får når du søger på et givent ord.  

I dag bruger rigtig mange søgemaskiner som Google til at finde info og købe diverse services og varer. Så hvis du ikke vil tabe kunder, er det vigtigt at du begynder at fokusere på hvilke kunder du kan tiltrække på nettet.

Når man taler om SEO handler det i bund og grund om at få din website til at ranke højest op i de organiske søgeresultater.

Google scanner sit bibliotek også kendt som index (dette index indeholder billioner af sider) så det kan bringe dig et sæt af resultater som Google mener er de bedste og mest relevante resultater indenfor den kategori du søger.

Men hvordan finder Google ud af hvilket resultat det skal vise dig? Og har du nogensinde undret dig over hvorfor nogle hjemmesider kommer frem på side 1 i søgemaskinerne, mens andre er gemt langt væk på side 50?

Disse spørgsmål besvares i det efterfølgende:

Google har en masse faktorer som den bruger til at afgøre vigtigheden af en given side. Vi kender ikke alle faktorer Google bruger til at afgøre hvem der skal ranke højest på de organiske søgninger, men vi kender dog de vigtigste:

Relevans

Relevans handler i bund og grund om at give brugerne det mest relevante indhold. Hvis du søger efter en opskrift på pandekager, vil du selvfølgelig ikke se sider om mobiltelefoner. Hvis Google gør dette, vil du nok, som bruger, finde en anden søgemaskine til at give dig de resultater du søger. Så hvis Google skal bibeholde deres brugere, skal de give deres brugere det mest relevante indhold muligt, som er så tæt på søgeordet som overhovedet muligt.

Relevans er selvfølgelig kun én faktor ud af rigtig mange som Google bruger til at ranke sider. Den næste som også er vigtig er:

Popularitet

Popularitet er en faktor Google bruger til at afgøre hvorvidt indholdet på din side er oprigtigt og korrekt, men hvordan afgøre Google det? Jo de kigger på hvor mange der linker til din side. Jo flere links jo mere troværdig er din side. En tommelfingerregel er derfor: Jo flere links siden har, jo højere vil den ranke.

Den sidste kendte faktor jeg hurtigt vil gennemgå er:

Brugbarhed

Indholdet på en side kan både være relevant og populært, men hvis det ikke er brugbart, vil Google ikke ranke siden i toppen af søgeresultaterne.

Google har faktisk udtalt at der faktisk er en forskel mellem højere kvalitetsindhold og brugbart indhold.

Google måler også hvor lang tid brugerne er på en given side. Hvis Google kan se at brugere ikke bruger tid på en given side, og bare hurtigt klikker sig ud af den, vil Google højst sandsynligt se på den som en ikke brugbar side.

Nu har vi i store træk gennemgået hvordan søgemaskinerne giver dig dine søgeresultater, nu tilbage til det store spørgsmål: Hvorfor er SEO vigtigt for min virksomhed?

Ja hvis du overhovedet vil være synlig på hos søgemaskinerne, og blive vist på side 1 skal der en SEO-indsats til, og derfor er SEO vigtigt for dig og din virksomhed. I dag kan du gå glip af rigtig meget salg ved at ignorere SEO.

SEO er den nye måde at tiltrække kunder på. I dag er det ikke nok kun at satse på at man er tilstede både fysisk og online. I dag handler det om at være nummer 1, for nummer 1 får den største bid af kagen.

Hvis du har en hjemmeside som ingen ser, generer du ingen trafik og hvis du ikke genere trafik får du ingen kunder i butikken. Så enkelt er det!

Hvis brugt rigtigt, kan SEO skabe opmærksomhed omkring dit brand og ikke mindst meromsætning, og hvem vil ikke det?

Bliv ringet op

Udfyld kontaktformularen, så ringer en af vores konsulenter dig op indenfor 24 timer.

Felter markeret med * skal udfyldes