Lokal SEO handler om at gøre din virksomhed synlig for potentielle kunder i dit nærområde. Ved at oprette lokale landingssider, inkludere lokale søgeord og sørge for at have en optimeret Google Business profile kan du øge din synlighed i lokale søgeresultater.
En stærk lokal SEO strategi hjælper lokale virksomheder med at tiltrække lokale kunder gennem lokal synlighed ved at rangere højere på relevante søgeord i lokale søgeresultater.
Googles søgeresultater påvirkes af fysisk placering. Det betyder, at når potentielle kunder søger efter en fysisk butik, specifikke produkter eller services viser Google resultater, der matcher både deres søgeord og geografiske placering.
Derfor har lokal geografisk relevans stor betydning for, om en lokal virksomhed bliver vist i en lokal søgning eller ej.
Hvad er lokal SEO?
Lokal SEO handler om at optimere synlighed i lokale søgninger i søgemaskiner som Google. Formålet er at sikre en virksomheds synlighed i Google Maps, når brugere søger efter relevante søgeord, der relaterer sig til produkter, services eller butikker i nærområdet.
Hvorfor er lokal SEO vigtigt?
Lokal SEO er vigtigt, da det hjælper lokale virksomheder med at blive synlige for potentielle kunde, der aktivt søger efter produkter eller services i deres nærområde. Google bruger din lokale tilstedeværelse, Google My Business profil og dit website til at vurdere din lokale relevans for en geografisk afgrænset målgruppe.
Gennem lokal søgemaskineoptimering kan du opnå større synlighed i lokale søgninger. Dermed øge chancerne for få flere kunder fra dit nærområde til din virksomhed.
Hvad indebærer en lokal SEO strategi?
En stærk lokal SEO strategi har til formål at opbygge lokal relevans og øge synligheden i lokale søgninger gennem forskellige tiltag. Det er med henblik på at gøre det nemmere for Google og lokale kunder at finde og genkende din virksomhed i dit nærområde.
En lokal SEO strategi består typisk af:
Lokal linkbuilding fra lokale kilder (lokale nyhedsmedier, lokale kataloger, sociale medier, lokale virksomheder, lokale aviser mv.)
Google My Business profil optimering
Indsamle positive anmeldelser
Søgeordsanalyse af lokale søgeord
Sikre konsistente NAP (Navn, adresse, telefonnummer og åbningstider)
Optimere indhold og separate landingssider med lokale søgeord
Schema Markup (struktureret data)
Tiltræk potentielle kunder fra dit lokalområde
Ønsker du at tiltrække lokale kunder til din forretning er det ikke nok at rangere højt i lokale søgninger. For virkelig at skille sig ud og blive valgt af kunderne, skal din virksomhed også være troværdig og aktiv online.
Her spiller anmeldelser og din Google My Business profil en vigtig rolle, da de begge har stor betydning for din lokale SEO.
Google My Business profil
En vigtig del af lokal SEO er at have en opdateret og korrekt Google My Business profil. Det handler om at optimere alle oplysninger på din Google My Business profil, så din virksomhed fremstår professionel og troværdig.
En veloptimeret Google My Business profil hjælper nemlig både Google og potentielle kunder med at få et præcist indtryk af, hvem du er, og hvad du tilbyder.
For at forbedre din virksomheds troværdighed og få mere ud af din online tilstedeværelse skal du:
Udfyld alle relevante oplysninger (Navn, adresse, telefonnummer og åbningstider m.m.)
Vælg relevante kategorier
Besvare anmeldelser og spørgsmål
Tilføj relevante høj kvalitets billeder og videoer
Offentliggør opslag og opdateringer
Tilføj links til lokale landingssider
Anmeldelser
I en lokal SEO sammenhæng har positive anmeldelser stor indflydelse på en virksomheds synlighed i lokale søgeresultater. Anmeldelserne påvirker ikke kun placeringen på Google, men styrker også en virksomheds troværdighed hos lokale kunder.
Derfor er det vigtigt, at anmeldelser indgår som en naturlig del af din lokale SEO strategi. Ved aktivt at opfordre kunder til at efterlade anmeldelser på din Google Business profile viser at du værdsætter kundernes feedback.
Hvis du samtidig tager anmeldelserne til dig og bruger dem aktivt til at forbedre din service, styrker du ikke kun din online tilstedeværelse, men også tilliden hos potentielle kunder.
Brug for hjælp til at rangere højt i lokal SEO?
Selvom almindelig SEO og lokal SEO minder om hinanden, adskiller de sig fra hinanden. Lokal SEO handler om at blive fundet i lokale søgninger af kunder, der søger efter produkter eller services i dit nærområde.
Som et lokal SEO bureau kan vi hjælpe dig med at blive fundet i lokale søgninger, få mere organisk trafik og tiltrække kunder til både dit website og forretning.
Få hjælp til alt fra udvælge lokale søgeord, skaffe lokale backlinks fra lokale medier, udarbejde struktureret data til Schema Markup og megete mere.
Kontakt os i for hjælp til en skræddersyet lokal SEO strategi.