Hvis du arbejder med søgemaskineoptimering (SEO) i Google, har du formentlig på et eller andet tidspunkt stødt på udtrykket zero-click søgninger/nul klik søgninger. Men hvad er nul klik søgninger? Og hvilken betydning har de for din SEO indsats?
Hvad er en zero-click søgning?
Zero-click søgninger refererer til Google-søgninger, hvor brugeren får svar på deres spørgsmål direkte i søgeresultaterne uden at klikke på nogen links. Dette sker typisk gennem featured snippets, Knowledge Graph-bokse eller andre struktureret databaseret SERP-funktioner (Search Engine Results Page).
Et godt eksempel på en featured snippet, der typisk resulterer i en zero click søgning, er “Folk spørger også“. Dette fremhævede uddrag viser relevant indhold i de organiske søgeresultater. Som bruger kan du få hurtige svar på dine spørgsmål.
Dermed øges sandsynligheden for, at brugeren finder svaret direkte i søgeresultaterne. Hvilket eliminerer behovet for at klikke videre til en hjemmeside.
Typer af nul klik søgninger featured snippets i Googles søgeresultater
- “Folk spørger også” FAQ-sektion
- “Folk søger også“
- Featured snippet (position nul)
- Graph-bokse
- Rich snippets (Opskrifter, trin-for-trin guides mv.)
De vises øverst på søgeresultatsiden, altså hvad copywriters kalder for “above the fold“. Det er sidevisningen før et scroll. Dog vil du typisk finde “Folk søger også” og “Folk spørger også” snippets længere nede på siden (Below the fold).
Betydning for SEO
At se flere featured snippets optage position nul resultater og generelt mere toppen af på side 1 kan med god grund give anledning til bekymring. Nul klik søgninger har som alt andet medfødte fordele og ulemper.
Der kan her være tale om:
- Mindre organisk trafik: Hjemmesider kan opleve et fald i kliks og trafik, da brugere får svar uden at besøge selve siden.
- Øget brand eksponering: At blive vist i featured snippets kan øge brand-synligheden. Selv uden direkte klik.
- Fokus på strukturerede data: Implementering af schema markup (Strukturede data) har stor betydning for at øge chancerne for at blive vist i disse fremhævede positioner.
Selvom det kan være svært at forestille sig, hvordan du kan drage fordel af nul klik søgninger, da brugeren får præcise svar i de udvalgte uddrag. Så er det bestemt muligt.
Strategier for at håndtere zero-click søgninger
En stor del af nul klik brugeroplevelsen bunder i at give brugerne hurtige svar på deres søgninger. Oversat betyder det, at du skal udarbejde relevant og målrettet indhold. Sideløbende skal du aktivt bruge strukturerede data til at optimere dit indhold, så det får større sandsynlighed for at blive “featured“.
De 2 nul klik søgninger snippets vi kan influrere er:
- Vinde featured snippet (Tekst uddrag fra en udvalgt hjemmeside)
- Komme med i “Folk spørger også” sektionen
Analyser her de udvalgte uddrag på featured snippet i Googles søgeresultater. Altså dem, der giver mening for din forretning.
Giv den gas med strukturerede data
Har du indhold inden for madlavning og opskrifter, så er et oplagt at implementere opskrift schema markup. Driver du en webshop med produkter, så er det afgørende med produkt skema markup. Ligeledes bør du implementere så mange relevante strukturerede data som muligt.
Det kan indebære alt fra:
- Local business
- Organisation
- How-to
- Brødkrummer
- Artikel/blog
- Forfatter/person
- Video
Fokuser på indholdet
Selvom nul klik søgninger typisk antyder, at folk får svaret ved første søgning, så kan de stadigvæk klikke videre på et udvalgt uddrag. Derfor handler det om at forstå dine besøgende. På den måde kan du målrette dit indhold, så det opfordrer din målgruppe til at læse med videre.
For at opfordre folk til at klikke videre kan du arbejde med følgende elementer:
- Overskrifter
- Videoer
- Longtail søgeord (fx hv-spørgsmål)
- Længden af indhold
- Placering af spørgsmål og svar
- Tekstforfatning
💡 Til hv-spørgsmål kan du bruge freemium SEO værktøjer som AnswerThePublic og AlsoAsked.
Nulssumspil eller ny begyndelse?
Ved arbejde med førnævnte elementer og indhold kan du øge dine chancer for at blive vist i de fremhævede uddrag i Googles søgeresultater. Selvom du måske ikke får de samme direkte fordele som ved traditionelle klik, er der stadig gode grunde til at optimere for nul klik søgninger.
Mere synlighed øger brandbevidsthed og bidrager til at etablere dig som en autoritet inden for dit område. Når Google vælger dit indhold til featured snippets, signalerer det til brugerne, at du er en troværdig kilde til information.
Mellem linjerne kan det opfordre brugere til at blive besøgende, når de ønsker at finde mere viden om deres forespørgsler. Derved kan dine søgninger gå fra nul til klik søgninger. Derigennem potentielt føre til mere organisk trafik og flere konverteringer.
Brug for hjælp til SEO marketing? Vi tilbyder hjælp til SEO uden binding. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker en uforpligtende snak med en SEO konsulent om, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe dig med din SEO og nul klik søgninger?
