3 myter om Chatbots

Læs her om 3 myter om chatbots, man skal være opmærksom på, hvis man overvejer at udnytte denne teknologi til sin virksomhed.

af | 13. december 2019 | Chatbot

Chatbots er et ekstremt omtalt emne indenfor digital markedsføring, og med god grund. En chatbot kan nemlig bidrage ekstremt effektivt til din virksomhed, hvad end du er B2C, B2B, organisation eller lignende.

I forbindelse med den store omtale støder vi af og til på nogle påstande, som ikke er helt korrekte i forhold til brugen af chatbots for virksomheder. Vi har samlet en liste of de 5 største myter om Chatbots:

Myte 1: En chatbot er dyr

Om noget er dyrt eller ej er jo relativt. Det kommer an på, hvad ens opfattelse af dyrt er, kontra hvad værdien af sin investering er eller kan blive. Men ift. en chatbot, så kan man som udgangspunkt ikke sige, at det er dyrt. Selvfølgelig hvis man har svært ved at se værdien af en investering i en chatbot, kan det umiddelbart godt virke som en unødvendig omkostning.

Dog kan en ordentligt udarbejdet chatbot faktisk bidrage positivt til både effektiviseringer og nedskæring af omkostninger for mange virksomheder. Sågar hvis du sidder med en webshop, kan en chatbot skabe direkte salg til din shop. For en B2B virksomhed, kan den skabe direkte leads, som kan blive til kunder. Så det hele kommer naturligvis an på, hvordan man ser på det.

I realiteten er mange chatbots faktisk gratis at anvende. Naturligvis har man flere og bedre muligheder for at bruge dem ved betalte abonnementer, men mange chatbots koster ikke andet end tid at få i gang. Og det de gratis chatbots tilbyder, er ofte tilstrækkeligt for de fleste virksomheder.

Så før man beslutter sig for, om en chatbot er dyr eller ej, skal man se på situationen i det større perspektiv og så vurdere, hvad en chatbot kan gøre for din virksomhed og hvor en chatbot faktisk kan være en god investering.

Myte 2: En chatbot er ikke personlig

Mange har tendens til at være skeptiske overfor chatbots fordi det ikke er et menneske man kommunikerer med, men en maskine. Og dette kan måske godt give god mening – chatbots er stadig nye og nye teknologier kan virke skræmmende eller overvældende.

Men sandheden er, at en chatbot er lige akkurat så personlig, som den der udarbejder den, ønsker. En chatbot kan nemlig sættes sådan op, at den kun besvarer beskeder ud fra på forhånd angivne interaktions-flows. I disse flows kan man helt selv bestemme, hvor personlig chatbotten skal være.

Mange virksomheder vælger endda at give deres chatbot et navn og en personlig profil, så selvom man godt ved, at det ikke er menneskelig interaktion, så er det stadig personligt og relaterbart. Her er nogle basale personificeringsmuligheder for chatbots:

  • En chatbot kan være på fornavn med den, der skriver til den
  • En chatbot kan komme med små venlige beskeder: ”Velkommen tilbage”, ”Tak for sidst”, osv.
  • En chatbot kan, hvis den er bygget på AI, sende personificerede beskeder på baggrund af præferencer, interesser og adfærdsmønstre

Desuden er chatbotten ikke påvirket af personlige følelser eller holdninger – hvilket vil sige, at den kan have håndteret 100 vrede henvendelser på en dag, uden at blive påvirket i tonen eller sproget. Alt sammen er noget, der kan opsættes på forhånd.

Myte 3: En chatbots virker ikke

Denne myte kommer ofte fra folk, der måske ikke har prøvet en chatbot før eller ved, hvordan den kan være hjælpelig. For det første er det svært at måle virkningen af sin chatbot, hvis man ikke har et mål med den. Tænk over, hvad du gerne vil have effektiviseret eller optimeret i din virksomhed, og så om eller hvordan en chatbot kan afhjælpe dette.

Men påstand om, at en chatbot ikke virker bunder ofte i manglende erfaring eller viden om emnet. I realiteten, så virker chatbots rigtig godt. Man skal huske på, at en chatbot primært skal bruges til at kommunikere med eksisterende eller potentielle kunder, så det er ikke lagt op til udelukket salg. Det er derfor vigtigt at se en chatbot som det det er: en kommunikationskanal.

Hvis vi kigger på chatbotten som en kommunikationskanal, så performer den ofte bedre end mange andre kanaler. Med åbningsrater på op til 80% er chatbots, sammenlignet med e-mails der har åbningsrater på omkring 25%, ofte en mere effektiv kommunikationskanal.

Vores anbefaling: hop med på bølgen tidligt

Fuldstændig som det er med alle andre trends inden for markedsføring, så handler det om at komme med på de nyeste trends hurtigst muligt. De første, der hoppede med på Google annoncering og facebook annoncering, var også dem, der høstede de bedste resultater. Det samme gjorde sig gældende for søgemaskineoptimering.

Så vores anbefaling til dig er at hoppe med på bølgen tidligt. Man behøver ikke at være en født ekspert. En chatbot er slet ikke det mest komplekse at sætte op inden for markedsføring.

Hvis du har brug for hjælp eller ønsker at tage en snak om, hvad en chatbot kan gøre for netop din virksomhed, er du velkomment til at kontakte os for en uforpligtigende samtale.

Lukas Karlsson

Lukas Karlsson

Digital konsulent

E-mail:      lk@clickin.dk
Mobil:       71 99 06 35

Forside

om os

artikler

guides

kontakt

Naverland 2, 2600 Glostrup, CVR: 38527002
71 96 93 10 / info@clickin.dk

© Click in ApS. Alle rettigheder forbeholdes.