Peg dit indhold mod SEO-succes med intern linkbuilding

Intern linkbuilding

Links udgør en vigtig kernedel af internettets funktion. De giver folk mulighed for at navigere i det digitale landskab. Og som alle der nogensinde har arbejdet med SEO nok ved, er links afgørende for en hjemmesides placering i søgeresultaterne.

Links giver søgemaskiner som Google mulighed for at indeksere og rangordne dine sider. Ønsker du at nå til tops i Googles SERPS, er det afgørende, at du arbejder aktivt med linkbuilding.

Dog henviser mange typisk til målrettet anskaffelse af eksterne links. Men noget mindst lige så vigtigt er anskaffelsen af interne links aka. intern linkbuilding. Men hvad er en god intern linkstruktur? Og hvordan kan du bedst bygge interne links?

Hvad er intern linkbuilding?

Intern linkbuilding handler om at opbygge interne links – typisk hyperlinks. I modsætning til et eksternt link, peger et internt link ikke ud til et andet domæne, men derimod til indhold på eget domæne. Det vil sige, at du linker internt fra enkelte undersider til andre sider med brug af relevante ankertekster.

Der findes generelt mange interne linkmuligheder på de fleste hjemmesider. Et internt link kan komme til udtryk på mange forskellige måder lige fra sitewide links til hyperlinks. F.eks. kan det være et link på et produkt der linker til en bestemt produktkategori.

Det kan også være et tekstlink i et blogindlæg a la ‘Se mere‘, ‘[søgeord/produkt/service]‘ mv.  Hovedsageligt er der tale om tekst links (in-text), når vi taler om intern linkbuilding.

Hvorfor arbejde med intern linkbuilding?

Relevante interne links er vigtige af to hovedårsager: De hjælper besøgende med at navigere på dit websted. Og de hjælper søgemaskinerne med at indeksere og forstå dine sider. Herudover er der flere gode grunde til, hvorfor du bør arbejde aktivt med interne links.

Bedre forståelsen af dit website

En god intern linkstruktur hjælper Googles bot med at forstå hjemmesidens navigationsstruktur og indholdets hierarkiske informationsstruktur. Ved at indsætte interne links målrettet, kan du fortælle Googles crawler, hvilke sider der er vigtige i dit indholdsunivers. Og hvad forholdet er mellem dem.

Lettere indeksering 

Interne links gør det lettere for Google at finde og indeksere dit indhold. Ved at linke til andre relevante sider, kan du hjælpe Google med at indeksere dit indhold mere effektivt. Dette er især en fordel, hvis du har et stort websted med mange sider, produkter og lignende, da du derved bruger dit crawlbudget bedre.

Driver du en mellemstor eller stor hjemmeside, anbefaler vi derfor, at du arbejder aktivt med din sides crawl dybde og -budget. Har du en mindre hjemmeside, vil det naturligvis også være en god at arbejde med intern linkbuilding.

Videredeling af linkjuice 

Ud over at indikere forholdet mellem dit indhold, leder interne links også “linkjuice” videre fra en side til anden. Google betragter eksterne links som “stemmer” fra andre hjemmesider. De anses som tegn på anerkendelse og som afspejling af en sides troværdighed.

Linkjuice bruges som en slags metafor for værdien af “stemmerne”. Ved at lave intern linkbuilding kan du videregive noget af ”linkværdien” fra en side med mange “stemmer” over til en anden med færre. Og på den måde fortæller du også Google, hvilke sider der er vigtige.

Typisk vil din forside have flest links, hvoraf der højest sandsynligt vil være tekstlinks og/eller navigationslinks fra hovedmenuen (sitwide) til dine forretningssider (ydelsessider, produktkategorier mv.).

Øget brugervenlighed og en bedre brugeroplevelse 

Ved at bygge interne links gør du det lettere for dine besøgende at finde de oplysninger, som de søger efter. Hvis du har et blogindlæg der er relevant for en anden side på dit websted, vil tilføjelsen af et internt link hjælpe brugerne med at opdage mere af dit indhold.

Fordelen med dette er todelt:

  1. For det første kan interne links hjælpe dig med at forbedre din hjemmesides bounce rate.
  2. Endelig kan de også hjælpe besøgende med at opdage kvalitets indhold, hvilket kan resultere i flere konverteringer og salg

Øget brugervenlighed og en bedre brugeroplevelse 

Ved at bygge interne links gør du det lettere for dine besøgende at finde de oplysninger, som de søger efter. Hvis du har et blogindlæg der er relevant for en anden side på dit websted, vil tilføjelsen af et internt link hjælpe brugerne med at opdage mere af dit indhold.

Fordelen med dette er todelt:

  1. For det første kan interne links hjælpe dig med at forbedre din hjemmesides bounce rate.
  2. Endelig kan de også hjælpe besøgende med at opdage kvalitets indhold, hvilket kan resultere i flere konverteringer og salg

Vigtig del af enhver succesfuld SEO-strategi

Uanset om du driver en stor webshop eller et mindre indholdsunivers, vil intern linkbuilding gavne din SEO-indsats. Google prioriterer mere og mere en god brugeroplevelse uagtet størrelsen af hjemmesiden eller webshoppen.

Høst frugterne ved en god informationsstruktur og navigation. Regner du med at skalere din hjemmeside med nyt indhold, giver det kun god mening, at du aktivt arbejder med intern linkbuilding, da det hjælper dine organiske placeringer.

Men et link er ikke bare et link!

Som disciplin minder intern linkbuilding på mange måder om ekstern linkbuilding. Der er nogle testede best practices og forholdsregler, som du altid bør arbejde ud fra. Nedenfor får du 10 nyttige tips og gode råd til, hvordan du gør din interne linkbuilding strategi til en succes.

De 10 vigtigste bud til bedre intern linkbuilding

  1. Lav altid naturlige og kontekstuelle links.
  2. Din hovedmenu skal altid linke til dine vigtigste forretningssider.
  3. Undgå at have en crawl dybde længere end 3-klik fra forsiden på dine sider.
  4. Husk at bruge ankertekster med relevante søgeord i forskellige variationer og typer, så du ikke overoptimer (80/20-reglen på eksakt match).
  5. Det anbefales at have max. 5-10 interne links pr. 2000 ord eller 1-3 links pr. 500 ord.
  6. Link max. 1 gang fra samme side til anden og brug ikke samme ankertekster til to forskellige sider.
  7. Link strategisk og funnel-baseret fra indlæg og undersider til dine forretningssider.
  8. Brug breadcrumbs på dine sider for bedre brugeroplevelse, hvis du har mange navigationsniveauer.
  9. Ikke opbyg links fra undersider til forsiden.
  10. Undgå eller begræns at linke til sider i din navigationsmenu.

Ved at følge disse 10 bud, kan du være sikker på, at din interne linkbuilding strategi bliver værdiskabende for din generelle SEO-indsats.

I de afsluttende afsnit vil vi komme ind på brugen af ankertekster, placering af interne links, forholdet mellem interne links og indeksering i Google, og hvordan du måler succes med interne links.

Ankertekster 

Et klassisk eksempel på en ankertekst er det velkendte in-text hyperlink. Med andre ord er ankerteksten det samme som linkteksten. Når du opretter interne links, skal du sørge for at bruge en beskrivende ankertekst, der nøjagtigt afspejler den side, som du linker til.

Hvis du f.eks. linker til en side om sommeraktiviteter, skal du IKKE bruge ankerteksten “klik her“.

Brug i stedet noget som “sommeraktiviteter” eller “sjove idéer til sommeren” som ankertekst. Eller overvej eventuelt et andet relevant LSI-søgeord

Ved at bruge flere beskrivende ankertekster gør du det ikke blot lettere for de besøgende at finde rundt på dit websted, men du forbedrer også søgemaskinernes forståelse af dit websted.

Ligeledes hjælper et varieret brug af ankertekster dig med at holde din interne linkprofil naturlig.

Hvor skal jeg placere interne links?

Når du opbygger interne links, er det afgørende, at du laver dem så naturlige og relevante som muligt. Hvor dine interne links bør placeres, bestemmes som udgangspunkt af dit indhold. Typisk vil du støde på flest interne links i starten og midten af en webside. Herunder vil du også i mange tilfælde støde på et afsluttende link i CTA-afsnittet i bunden af siden.

Vi anbefaler, at du spreder størstedelen af dine links naturligt og relevant ud i midten af siden og placerer 1 eller 2 links i begyndelsen.

Dette kan hjælpe Google med at crawle det vigtigste indhold hurtigere. Herudover kan det også hjælpe dig med at øge time spent på siden, og mindske afvisningsprocenten (bounce rate) ved at give besøgende mere indhold at tjekke ud.

Tænk funnel-baseret

Husk at tænke funnel-baseret, når du indsætter links. Det samme gælder, hvilket type indhold du roder med. Interne links kan nemlig hjælpe, men de kan også skade dine konverteringsrate ved at lede folk væk til andet indhold.

Brug dem derfor strategisk på din hjemmeside.

👉Begræns brugen af interne links eller undlad dem helt på sales pages (jo færre links, jo mindre friktion).

👉 Brug interne links som anbefalet i blogindlæg og artikler. Husk 1 relevant link i bundet (CTA-afsnit). Du kan hurtige finde interne linkmuligheder ved bl.a. gå på google og bruge følgende søgeoperatør i søgebaren: intext:”dit søgeord” site:https://dinhjemmeside.dk/.

Hvor mange interne links skal mit indhold have for at indekseres?

Hvor mange interne links nyt indhold skal bruge for at blive indekseret, svinger fra hjemmeside til hjemmeside. Som udgangspunkt er der ikke noget universelt tal for antallet.

For at øge din succesrate, anbefaler vi, at du mixer interne links fra dine mest autoritære sider og undersider. Vi har ud fra erfaring oplevet succes med brug af min. 3-4 interne links. Lav flere efter behov.

Interne links er desværre kun én brik i hele puslespillet…

Bliv en haj til indeksering med vores5 strategier til at få indhold indekseret i Google.

Hvordan kan du måle effekten af din interne linkstruktur?

Der findes flere måder, hvorpå du kan måle udviklingen og successen af din interne linkbuilding. En god måde til at måle succesen med din interne linkstruktur er ved at bruge Google Analytics eller andre webanalyseværktøjer til at spore adfærden hos dine besøgende. Du kan bør her identificere de sider, der modtager mest trafik og de sider, der har den højeste bounce rate.

Hvis dine besøgende klikker på dine interne links og bliver på din hjemmeside i længere tid, kan det indikere en positiv brugeroplevelse og øget engagement. Det kan også resultere i en lavere bounce rate og højere konverteringsrater, da brugerne er mere tilbøjelige til at udforske dit website og udføre ønskede handlinger.

Se adfærden fra øvrige sider til dine relevante sider i Google Analytics

Du kan se dine besøgendes adfærd, og hvordan de navigere rundt til de vigtige sider, ved at gå ind på Adfærd → Adfærds flow inde i Google Analytics. Du får en oversigt over trafikken til og fra de forskellige sider, hvor de besøgende falder fra, og hvor de søger hen.

Google Analytics engagement flow.

Ønsker du at undersøge et flow nærmere, kan du klikke på det pågældende flow og vælge ‘Udforsk trafik herfra‘, hvorefter du kan se, hvordan dine besøgende bruger interne links fra dine mest besøgte sider over til andre sider.

Udvidet Google Analytics engagement flow.
Maxim Belov

Maxim Belov

Performance Marketing Specialist
Tags
What do you think?

Se vores andre artikler