Placering af Google Tag Manager kode

  • Opdateret: 31. maj 2018
 

Google Tag Manager er Googles værktøj, der giver dig mulighed for nemt og hurtigt at opsætte tags på din hjemmeside.

Værktøjet giver mulighed for nemt at oprette Google Analytics andre sporingsværktøjer, uden at skulle ind og placere det i kildekoden. Du vil derfor nemt kunne oprette avanceret tracking uden, at skulle bruge en udvikler.

 

Kom godt i gang med Tag Manager

For at komme i gang med Google Tag Manager skal du først og fremmest oprette dig her:

https://www.google.com/analytics/tag-manager/

Du skal blot indtaste dit kontonavn (valgfrit) og dit primære land. Hvis du har hjemmesider på flere sprog, anbefaler vi at du opretter en konto til én hjemmeside ad gangen.

Kom i gang med GTM

 

Indtast nu din hjemmeside med www.ditdomæne.dk og vælg om det skal være Web, IOS, Android eller AMP. Hvis du blot skal oprette Google Tag Manager på din hjemmeside, skal du vælge web.

Google Tag Manager Container

 

Du vil nu få det kodestykke, som du skal indtaste på din hjemmeside. Google anbefaler, at du placerer det første kodestykke så højt oppe som muligt (under dit åbne <head> tag) og det næste stykke lige under dit åbne <body> tag.

Placering af kode

 

Grunden til, at Google anbefaler dette, er at de vil være sikre på, at de indlæser deres Tag så hurtigt som muligt inden alt andet på siden, bliver indlæst. Det er ikke sikkert, at dit CMS system tilbyder muligheden for præcis at tilføje det som Google anbefaler, men du bør så vidt muligt prøve at få det så højt op som muligt.

 

Sådan ser en korrekt placering ud

En fuldstændig korrekt placering af Google Tag Manager vil derfor se således ud:

Første stykke under <head>

Google Tag Manger header

 

Næste stykke under <body>

Google Tag Manager body

 

Hvis du ikke kan få det til at stå lige efter hhv. <body> og <head> så er det ikke sikkert, at det har betydning. Grunden til Google anbefaler, at du sætter dine tags her, er at de vil være sikre på, at koden bliver læst inden andet indhold på din hjemmeside.

Hvis det ikke står lige under, så kan det skabe komplikationer, men det er ikke sikkert, at det gør det.

 

Test med Google Tag Assistant

Når du har implementeret din Google Tag Manager kode, skal du tjekke, at alt virker efter hensigten. Vi anbefaler, at du henter Tag Assistant (By Google), som er en Add-On til Google Chrome.

Du finder pluginnet her.

Her kan du tjekke, om du har opsat Google Tag Manager korrekt.

Google Tag Assistant

 

WordPress og Google Tag Manager

Hvis du bruger WordPress er det forholdsvis nemt at implementere Google Tag Manager. Vi anbefaler, at du går ind i din header.php fil og implementere de to koder under både <head> og <body>.

Udover at det gøre det manuelt, kan du også benytte pluginnet Insert Headers and Footers, hvor du kan indtaste de to koder.

WordPress og Google Tag Manager

 

Vi anbefaler dog, at du gør det manuelt i din header.php, da du får den helt korrekte placering her.

Maritin Sølberg er indehaver og digital konsulent i Click in ApS. I det daglige sidder han med alle kunder indenfor SEM (SEO, AdWords og Bing annoncering).

 
 

Bliv ringet op

Udfyld kontaktformularen, så ringer en af vores konsulenter dig op indenfor 24 timer.

Felter markeret med * skal udfyldes