Artikel
Har du skiftet til Responsive Søgeannoner?
Udvidet Tekstannoncer bliver til udfaset annoncer...

Google har udmeldt at fra d. 30. juni 2022, vil det ikke længere være muligt at oprette eller redigere Udvidet Tekstannoncer…

Har det betydning for mig?

Hvis du annoncerer på Google med udvidet tekstannoncer, kan det have betydning for dig, som gerne vil have dine annoncer skal performe senere hen. Performer dine annoncer fint, skal du gøre op med dig selv om de performer godt nok og kan fortsætte med det, da vi ser en tydelig tendens til at responsive søgeannoncer out-performer de udvidet tekstannoncer markant (det virker som om Google automatisk tildeler dem al trafikken).

Har du husket at oprette dine Responsive Søgeannoncer?

Hvad er responsive søgeannoncer?

Responsive Søgeannoncer udfaser det mere statiske annonceformat Udvidet Tekstannoncer. Responsive Søgeannoncer er ikke et nyt annonceformat, og blev introduceret af Google tilbage i 2018. Kort sagt, bruger responsive søgeannoncer kunstig intelligens og bedre algoritme til at blive vist på søgeord og relevante søgninger. Med AI og op til 15 overskrifter, vælger Google de overskrift-kombinationer og beskrivelser, der performer bedst ud fra de mål du angiver i Google Ads.

Mine udvidede annoncer performer fint, bør jeg oprette responsive?

Performer dine annoncer fint, skal du gøre op med dig selv, om de performer godt nok og bliver ved med det, da vi ser en tydelig tendens til at de responsive søgeannoncer out-performer de udvidet tekstannoncer 9 ud af 10 gange. Selv hvis du “bare” giver den responsive annonce de samme tre overskrifter, hvor Google selv kan vælge at rotere teksterne (det virker som om Google automatisk tildeler dem al trafikken).

Vi kan ikke sige med sikkerhed om Google favoriserer de responsive søgeannoncer, eller om det er på grund af udfasningen. Men vi kan blot konstatere, fra vores observation, at al performance går til de responsive søgeannoncer, når de bliver sat op. Det er i meget få cases at vi har set bedre performance fra en udvidet annonce.

Hvad kan jeg gøre for at imødekomme dette?

Rent teknisk er det bare, et andet annonceformat du skal vælge, når du opretter annoncer, hvis du var vant til at oprette udvidet tekstannoncer, hvis ikke, skal du ikke bekymre dig.

Hvis ikke du er vild med udfasningen af de udvidet tekstannoncer, kan du fastgøre overskrifter i de responsive søgeannoncer, så det virker på samme måde som de udvidet. Dog skal du være opmærksom på, ved fastgørelse af overskrifter, kan Google være hurtig til at vurdere en lav annoncekvalitet, som muligvis kan skade performance. Vi har testet fastgørelse af en enkelt eller to overskrifter af, hvor vi kunne se, at det kunne Googles algoritme absolut ikke lide, med andre ord: performance faldt.

Ved ikke at opsætte responsive søgeannoncer, bliver dine annoncer højst sandsynligt udkonkurreret af evt. konkurrenter, der benytter de responsive søgeannoncer og dets funktioner og maskinlæring.

Fordele ved Responsive Søgeannoncer

Fordelene ved at vi overgår til responsive søgeannoncer er bl.a. at vi kan tage bedre brug af Googles maskinlærings-algoritme (AI). Ved at benytte mange forskellige overskrifter, kan man teste eksponentielt mange flere kombinationer på kortere tid og med færre annoncer, da Google står får at teste de forskellige kombinationer af.

  • Bedre og nemmere mulighed for at teste overskrifter.
  • Mulighed for at skrive op til 15 overskrifter og fire beskrivelser, som Google kombinerer bedst muligt.
  • Google finder de bedst-performende kombinationer ud fra de overskrifter du tildeler annoncen.
  • Annoncen bliver kun bedre med tiden, da maskinlæringen (algoritmen) bliver bedre. Det kommer til at påvirke performance positivt.
  • Der er tendens til at responsive søgeannoncer har højere klik-rate (CTR), konverteringsrate og dermed performer bedre.

Konklusion

Hvis du aktivt annoncerer på Google Ads, mener vi ikke, at det giver mening, at beholde sine udvidede tekstannoncer, da du fra 1. juli 2022 ikke rigtigt kan teste dem op imod hinanden alligevel. Du kan dog lave responsive søgeannoncer, der ‘opfører’ sig på samme måde som udvidet tekstannonce, ved at fastgøre overskrifter og beskrivelser. Så hvis det er fordi, du vil teste en bestemt overskrift af, kan det give mening at oprette to responsive søgeannoncer og fastgøre overskrifterne på dem begge.

Google har ikke udmeldt at de vil stoppe de nuværende tekstannoncer fra at køre videre (endnu). De har udmeldt at man ikke længere kan oprette eller redigere dem. Så hvis du vil ‘bare’ vil lade dine udvidet tekstannoncer fortsætte, kan du gøre det.

Lukas Karlsson
Rasmus Jacques
Performance Marketing Specialist
rj@clickin.dk
+45 31 33 70 64