SoMe Marketing

Læs de vigtigste trends og platforme indenfor SoMe marketing i denne artikel.

af | 22. januar 2020 | Social Media

Et af de mest brugte og omtalte begreber inden for digital markedsføring i nyere tid, er helt klart SoMe marketing. SoMe er en forkortelse for social media marketing, og dækker over al forretningsrelateret aktivitet, som du eller din virksomhed har på de sociale platforme. De sociale platforme dækker over alle de platforme, du kender fra din dagligdag. Det vil altså sige Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Pinterest, osv.

SoMe siden 00’erne

Sociale medier har siden starten af 00’erne kontinuerligt, år efter år, fået en større og større rolle og indflydelse på vores hverdag. Udviklingen har været enorm, og alt tyder på, at den fremadrettet også vil være stor.

Det er med sociale medier, som det er med alle andre platforme: jo flere aktive brugere desto større interesse for annoncører. Flere aktive brugere betyder flere kanaler for annoncører at ramme deres målgrupper og potentielle kunder på. I den forbindelse er SoMe marketing, i takt med diverse sociale platformes vækst, blot blevet større gennem de senere år.

Kort sagt, så er SoMe marketing for mange virksomheder en af de klart vigtigste marketingskanaler for deres virksomhed. Uanset hvilken virksomhed du er, hvad du laver og hvem din målgruppe er, så har SoMe marketing relevans for dig. Om du er webshoppen, der sælger et nicheprodukt til forbrugere (B2C), en rendyrket industriel B2B virksomhed, så er der en platform for dig at annoncere på.

SoMe: De forskellige platforme

Hvis man ønsker at påbegynde sin SoMe marketing, er der er mange forskellige platforme at skulle tage stilling til. Skal man fokusere på en platform, for eksempel Instagram eller Pinterest, eller skal man hellere sammensætte en overordnet strategi, der dækker over flere eller alle platforme? Nedenfor har vi uddybet, hvordan de enkelte platforme bør tilgås og anvendes:

Facebook:

Facebook er ikke bare det største og mest anvendte sociale medie i Danmark, men også i hele verden. Det gør naturligvis Facebook ekstremt interessant, når vi snakker om SoMe Marketing. Ifølge statistikker fra keilbergchristiansen.dk og Danmarks Statistik, er det 70% af alle danskerne, som har en profil på Facebook. Det vil altså sige, at omkring 3.8 millioner danskere har en profil på Facebook. Derudover er det ifølge Danmarks Radio 63% af alle danskere over 12 år, der bruger Facebook dagligt.

Sådan bruges Facebook til SoMe Marketing

Facebook som et led i en SoMe strategi, kan især anvendes effektivt til at engagere dit publikum/målgruppe med relevante opslag, indsamle anmeldelser som kan bruges i din fremadrettede markedsføring, kundeservice og så naturligvis betalt annoncering.

Dette gør Facebook til en af de mest interessante, og en af de mest anvendte, platforme til SoMe marketing for virksomheder. Med et samlet publikum på 3.8 millioner personer, er denne platform interessant for alle virksomheder ift. SoMe Marketing.

Instagram

Instagram, der er ejet af Facebook, er et af de næststørste sociale medier i Danmark. Ifølge Danmarks Statistik er det omkring 34% af den danske befolkning, altså 1.87 millioner, der har aktive brugere på Instagram. Instagram er centreret omkring at dele billeder, videoer og ’stories´, hvilket gør det særligt oplagt for B2C-virksomheder, med produkter, der kræver et særligt grafisk fokus. Ift. SoMe Marketing adskiller Instagram sig her fra Facebook ved at være mere centreret om de grafiske aspekter og enkeltheden ved platformen.

Sådan bruges Instagram til SoMe Marketing

Instagram bruges bedst som et led i din SoMe Marketing strategi til at opbygge dit brand. Der er et stort fokus på æstetik og grafiske elementer på denne platform, hvilket gør den særligt attraktiv for produkter, der kræver mere fokus på design. Instagram betalte annoncering håndteres og administreres gennem Facebooks annonceadministrator.

Selvom Instagram appellerer meget til B2C-virksomheder, skal man ikke negligere de mange muligheder, der også er for B2B-virksomheder.

Snapchat

Snapchat er et af de nyere sociale medier. På trods af, at det kun har været omkring siden 2011, har platformen alligevel formået at have 35% af danskerne som aktive brugere, ifølge Danmarks Statistik. Det svarer til omkring 1.9 millioner brugere. Med så mange brugere på platformen, er Snapchat bestemt noget man bør overveje at anvende som et led i en SoMe Marketing strategi

Sådan bruges Snapchat til SoMe Marketing

Snapchat er et lidt mere lukket socialt medie end Facebook og Instagram. Man har ikke på samme måde et ´nyheds-feed´ ligeså simpelt og intuitivt som på andre platforme. Dog skal man ikke undervurdere potentialet. Snapchat er ekstremt godt til det, man kan kalde for realtids opdateringer, altså her-og-nu aktiviteter for din virksomhed, samt promovering af events.

Snapchat har måske ikke relevans for alle virksomheder ift. SoMe Marketing strategien, men man bør altid have et åbent sind for nye muligheder. Dog kan man med Instagrams ´story´-funktion opnå den samme effekt som på Snapchat.

LinkedIn:

LinkedIn er det næste sociale medie, du bør overveje i din SoMe Marketing strategi. Denne platform er opbygget omkring erhvervs- og arbejdslivet. Folk bruger LinkedIn i arbejdssammenhænge, til at connecte med deres kollegaer og andre arbejdsrelaterede forbindelser. Det kan sammenlignes lidt med et virtuelt visitkort/CV, som en betydelig del af danskerne anvender i dag. Ifølge Danmarks Statistik anvendes platformen i dag af 28% af danskerne, hvilket svarer til omkring 1.5 millioner brugere.

Sådan bruges LinkedIn til SoMe Marketing

LinkedIn bruges udelukkende til B2B-virksomheder. Hvis du har anvendt platformen, ved du, at man ikke ser annoncer eller aktivitet omkring forbrugerprodukter, medmindre det er forretningen og personerne bag B2C-virksomhederne, der kommunikerer et ikke-salgsorienteret budskab ud. LinkedIn bruges derfor bedst til at ramme B2B muligheder og potentielle kunder samt rekruttering.

LinkedIn tilbyder også betalt annoncering gennem deres annonceadministratorværktøj. Så hvis du sidder med en B2B-virksomhed, bør du kraftigt overveje at anvende LinkedIn som en vigtig brik i din SoMe Marketing strategi.

Pinterest:

Pinterest er et meget opkommende socialt medie i Danmark. Platformen er et meget interessebaseret medie, hvor man på baggrund af disse interesser, scroller gennem en række billeder af produkter, emner eller situationer. Som B2C virksomhed er Pinterest et ekstremt spændende medie, som man bør holde vågent øje med ift. SoMe Marketing strategien. Fra 2016-2018 steg procentdelen af aktive danske brugere fra 9% til 16%, hvilket vil sige, at cirka 900.000 danskere anvender Pinterest.

Sådan bruges Pinterest til SoMe Marketing

Hvis du ønsker at anvende Pinterest som en del af din SoMe strategi, skal du tage højde for, at det nærmest er ligeså meget en billede-søgemaskine, som det er et socialt medie. Pinterest er særligt godt til at dele produkter, som brugerne så kan hente inspiration fra eller direkte købe via platformen.

Opsummering

Hvis du står med et ønske om at komme i gang med en SoMe Marketing strategi, eller måske bare ønsker at tage din nuværende strategi til næste niveau, kan du glæde dig over, at der er minimum ét socialt medie for ALLE virksomheder. Fællesnævneren for alle ovenstående sociale medier er også, at de allesammen tilbyder både organisk tilstedeværelse og betalt annoncering. For at få tilrettelagt den helt rette SoMe strategi for din virksomhed, er det vigtigt at tage stilling til, hvilke(n) platform(e) du vil fokusere på og hvordan de på bedst mulig vis anvendes til jeres behov.

Oftest vil det give mening at tilgå jeres SoMe strategi som en helhed, og IKKE blot som enkelte sociale medier. Fokusér på, hvordan hvilke sociale medier i samspil kan hjælpe din virksomhed til at vækste. Vurdér de enkelte mediers muligheder og se på, hvilke tiltag på de forskellige medier kan komplimentere hinanden og bidrage positivt til en effektiv SoMe strategi.

Vi hjælper gerne

Hvis du eller I har spørgsmål til SoMe eller ønsker en uforpligtende telefonsamtale med sparring og rådgivning, er vi altid klar til at hjælpe. Du kan udfylde vores kontaktformular, ringe til os på 70 40 45 72 eller sende os en mail på info@clickin.dk.

Lukas Karlsson
Lukas Karlsson
Digital konsulent
E-mail:      lk@clickin.dk
Mobil:       71 99 06 35

Forside

om os

artikler

guides

kontakt

Naverland 2, 2600 Glostrup, CVR: 38527002
71 96 93 10 / info@clickin.dk

© Click in ApS. Alle rettigheder forbeholdes.