Hvad er CRO?

Hvad er CRO?

CRO eller konverteringsoptimering (CRO er en forkortelse af Conversion Rate Optimization), er en essentiel del af digital marketing, der fokuserer på at forbedre hjemmesiders effektivitet ved at øge konverteringsraten. I en verden, hvor konkurrencen om kunder er intens og annoncepriser på tværs af platforme er stignede, spiller CRO en afgørende rolle i at sikre, at besøgende bliver til betalende kunder.

Hvis det er en webshop er dette typisk salg i shoppen, mens det på en B2B side omhandler at få flere henvendelser (udfyldte formularer, telefonopkald mm.)

Hvad er konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering (CRO) refererer til processen med at forbedre en hjemmeside eller en landing side for at øge antallet af besøgende, der udfører den ønskede handling, såsom at købe et produkt, kontakte virksomheden eller tilmelde sig et nyhedsbrev. Målet er altid at maksimere værdien af den eksisterende trafik uden nødvendigvis at brugere flere penge på annoncering for at få flere brugere ind på hjemmesiden.

Hvorfor er CRO vigtigt?

Der er mange fordele med CRO/konverteringsoptimering. For det første kan det markant øge en virksomheds indtægter uden at sit budget til betalt annoncering. Samtidig vil man få mere værdi ud af sin nuværende trafik, som man får fra organiske kanaler (søgemaskiner samt sociale platforme).

Ved at forstå og forbedre brugernes adfærd kan virksomheder forbedre brugeroplevelsen, hvilket fører til flere henvendelser eller salg. Desuden bidrager en effektiv CRO-strategi til en højere ROI på nuværende budget til markedsføring, da den udnytter den eksisterende trafik bedre.

Hvordan fungerer CRO?

Konverteringsoptimering indebærer flere trin:

  1. Analyse af brugeradfærd: Indsamling og analyse af data om, hvordan brugerne interagerer med hjemmesiden. Dette foregår typisk via en større CRO audit, der analysere forskellige aspekter af brugeradfærden. Dette indebærer både kvantitative data samt heatmaps, scroll rapporter og brugeroptagelser.

  2. Udarbejdelse af hypoteser og A/B-test: Udvikling af hypoteser om, hvordan ændringer kan forbedre konverteringer, og herefter udvikling samt test af disse hypoteser gennem A/B-test.

  3. Implementering af ændringer: Såfremt resultaterne fra testene er positive bliver ændringerne implementeret på den nuværende hjemmesiden.

Vigtige Elementer i CRO

  • Brugervenlighed og design: En intuitiv og brugervenlig hjemmeside øger chancen for konverteringer.

  • Indholdsoptimering: Kvalitetsindhold, der adresserer brugernes behov, indvendinger og spørgsmål, kan forbedre konverteringsraten.

  • Call-to-Actions (CTAs): Effektive og synlige opfordringer til handling er afgørende for at lede brugerne mod den endelige konvertering og handling som siden ønsker at få dem til at høre.

  • Landingssider: Optimerede landingssider, der matcher brugerens forventninger og behov, øger sandsynligheden for konvertering.

CRO-værktøjer

Der findes mange værktøjer og metoder til CRO. Typisk vil man inddele disse værktøjer i værktøjer til dataindsamling til samt værktøjer til at udføre A/B splittest.

De mest brugte og kendte værktøjer ser:

Dataindsamling:

A/B splittest:

*Mange har tidligere kendt og brugt Google Optimize til A/B splittest, men det blev i udfases fra Google i September 2023.

Eksempler på CRO i praksis

Et godt eksempel på CRO i praksis er en webshop, der implementerede et komplet nyt design på deres produktssider.

Ved at ændre placeringen af deres “Tilføj til kurv” knap og forbedre produktbeskrivelserne, så de resulterede i en 15% stigning i konverteringer.

Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)

  • Hvor lang tid tager det at se resultater fra CRO? En meget vigtigt faktor i arbejdet med konverteringsoptimering er mængden af data. Typisk vurderer man resultater fra en test baseret på mængden af data data (signifikans niveauer). Jo mere data du har, jo hurtigere kan du se resultater fra dit arbejde med konverteringsoptimering.

  • Kan jeg selv arbejde med CRO? Du kan sagtens selv arbejde med CRO. Test kan både være store/små og meget tekniske og mindre tekniske. Hvis du skal lave større ændringer kan det dog anbefales at alliere dig med en designer, udvikler eller tekstforfatter for implementering af disse test.

  • Giver det altid mening at arbejde med CRO? Som udgangspunkt giver det altid mening at arbejde med konverteringsoptimering, medmindre dit websites hensigt ikke er at få folk til at udføre en speciel handling (salg eller henvendelse). Dog vil der være en balance i, hvor mange penge eller resurser du skal investere i at optimere dit websted i forhold til at få mere trafik.

  • Hvad er en høj konverteringsrate? Det er forskelligt fra branche til branche, hvad en høj konverteringsrate er. Det er vigtigt at nævne, at din virksomheds evne til at skaffe relevant trafik også har en betydelig effekt på konverteringsraten.

CRO kan være en afgørende strategi for virksomheder i at få succes med deres digitale strategi. Specielt i brancher, hvor konkurrencen er høj og annonceringspriserne stiger kan en høj konverteringsrate have en stor effekt på virksomhedens chance for at tjene penge på deres annoncering og digitale tilstedeværelse.

Martin Sølberg

Martin Sølberg

Adm. direktør & Digital konsulent
Tags
What do you think?
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Se vores andre artikler