Åbningsrate

Inden for særligt email markedsføring er det vigtigt at arbejde henimod en høj åbningsrate. Men hvad er en åbningsrate? Og hvad er en god åbningsrate?

Hvad er en åbningsrate?

Åbningsrate er en KPI inden for email marketing, der angiver procentdelen af modtagere, som åbner en e-mail. En højere åbningsrate kan øge chancerne for flere konverteringer og salg. Er din åbningsrate derimod lav betyder det, at din emnelinje, segmentering og afsendelses tidspunkt har plads til forbedring.

Når vi bevæger os over i andre online markedsføring kanaler som f.eks. SEO og PPC-annoncering, vil åbningsraten være erstattet med klikraten (Antal folk, som klikker på din annonce/visning).

Sådan udregner du din åbningsrate

De fleste email marketing løsninger udregner automatisk din åbningsrate, men hvis du vil gøre det selv, er formlen enkel:

Åbningsrate = (Antal åbnede e-mails / Antal leverede e-mails) x 100

Dette giver dig en procentdel, der viser, hvor mange af dine modtagere, som rent faktisk åbnede din e-mail.

Betydningen af en god åbningsrate

Åbningsrate er afgørende for at vurdere dit nyhedsbrevs succes. Er der mange mennesker, som har åbnet din mail, jo højere åbningsrate vil du have. Højere åbningsrater indikerer, at din email fangende modtagerens interesse nok til, at de åbnede din mail.

At have mange modtagere, der åbner din mail, øger chancerne for at få flere konverteringer og salg. Derfor er det altid godt at sigte efter en høj åbningsrate.

Hvad der betragtes som en god åbningsrate, kan variere meget afhængigt af faktorer som:

  • Branche
  • Målgruppe
  • Løsning

For eksempel kan der være stor forskel på, hvor mange der åbner dit nyhedsbrev, alt efter om du sender det til en lille defineret målgruppe eller ud til en bredere liste. Om du rammer en aktuel nyhed eller trend mv.

Andre spilleregler for at opnå succes

E-mail marketing adskiller sig markant fra betalte annoncer på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn. Mens sociale medieplatforme giver dig mulighed for at udnytte en bred vifte af virkemidler som billeder og videoer, er situationen anderledes med e-mails.

I e-mail marketing er din emnelinje ofte det eneste værktøj, du har til rådighed for at fange modtagerens opmærksomhed. Emnelinjen fungerer altså som den første barriere. Eller port om man vil. Formålet med din emnelinje er derfor afgørende.

Den skal give nok til at motivere læseren til at åbne din e-mail. Først når din mail er åbnet, får du mulighed for at udnytte tekst, billeder og videoer til at engagere modtageren. Og forhåbentligt konvertere dem.

Sådan kan du forbedre din åbningsrate

Vil du have flere til at åbne dine e-mails? Hemmeligheden ligger ikke kun i det, du skriver, men også i hvordan du præsenterer det. At øge din åbningsrate kræver en strategisk tilgang, hvor du konstant forfiner dine metoder og lærer af dine resultater.

Nøglen til forbedring ligger i en løbende proces af test, analyse og tilpasning. Ved at arbejde systematisk med følgende elementer og nøje analysere dine resultater, kan du gradvist øge din åbningsrate:

  • Fængende emnelinjer: Emnelinjen er dit førstehåndsindtryk. Gør den fangende med brug af stærke verber, spørgsmål, psykologiske virkemidler m.m.
  • Personalisering: Tilpas dine e-mails til den enkelte modtager ved at bruge modtagers fornavn eller henvise til deres interesser.
  • Segmentering: Opdel din mailliste i segmenter baseret på demografi, adfærd eller præferencer. Send målrettede e-mails til hvert segment.
  • Timing: Eksperimenter med forskellige tidspunkter på dagen og ugen for at finde ud af, hvornår dine modtagere er mest aktive.
  • Mobiloptimering: Sørg for, at dine e-mails ser godt ud og er lette at læse på alle enheder, særligt smartphones.
  • A/B-test: Test forskellige emnelinjer, indhold og layouts for at se, hvad der fungerer bedst for din målgruppe. Mål ud fra relevante forretningskritiske KPI’er.
  • Rengøring af mailliste: Fjern inaktive abonnenter regelmæssigt for at forbedre din samlede åbningsrate. Derved kan du også undgå at blive markeret som spam.

Husk, at det kræver tid og eksperimenter at opnå bedre åbningsrater. Men ved at implementere disse strategier og løbende analysere dine resultater kan du øge din åbningsrate. Og derved opnå større succes med dine e-mailkampagner.

Relaterede KPI’er

  • Klikrate (CTR)
  • Konverteringsrate
  • Afmeldingsrate
  • Bounce rate

Det handler om mere end at få åbnet mailen

Selvom det er vigtigt at have højere åbningsrater, så fortæller de kun halvdelen af historien. Åbningsrater giver indsigt i, hvor effektiv din emnelinje er til at fange modtagerens opmærksomhed. Og hvor relevant din afsender fremstår for din målgruppe. Men de fortæller ikke meget om, hvad der sker efter e-mailen, er åbnet.

Derfor er det virkelig vigtigt, at du sideløbende holder øje med andre relevante KPI’er. På den måde kan du få det fulde billede af, hvordan din email og kampagne har klaret sig. For hvis din åbningsrate ikke ledsages af meningsfuld interaktion og engagement fra modtagerne, så er det i realiteten en tom sejr.

Martin Sølberg

Martin Sølberg

Adm. direktør & Digital konsulent
Tags
What do you think?

Se vores andre artikler