Google Indeksering: 5 strategier til at få dit indhold indekseret i Google

Få dit indhold indekseret i Google

Har du problemer med at få dit indhold indekseret i Google? Hvis ja, er du ikke alene. Mange webstedsejere og indholdsudviklere oplever løbende, at Google ikke indekserer deres artikler, blogindlæg og websider i SERPS.

Vi har oplevet med samtlige af vores kunder, at noget indhold bliver indekseret nærmest per automatik, hvorimod resten får den kolde skulder. Det kan særligt komme bag på én, hvis ens indhold høster flueben på alle on-page SEO-punkterne.

Heldigvis er der et par løsninger til galskaben, som du kan bruge for at få dit indhold indekseret. I dette blogindlæg kommer vi ind på 5 strategier, som øger dine chancer for indeksering betydeligt.

 

En kedelig hilsen fra en ”ven”

Efter flere dage eller uger uden nogen mærkbare effekter af dit nye indhold, går du ind på Google og laver en hurtigt site-søgning. Din ’site:https/www.dinwebadresse.dk/dinside/’ søgning i Google viser desværre, at web-adressen ikke findes i Googles SERPS.

Du går ind i Google Search Console for at undersøge problemet nærmere. Du vil typisk støde på en grå velkomst som i stil af: ”Web-adressen er ikke på Google … men det skyldes ikke en fejl”.

Webadressen er ikke på Google besked i Google Search Console.

For en god ordens skyld livetester du web-adressen, hvis resultater viser, at alt er i ”den skønneste orden”. Under afsnittet ’Dækning’ klikker du videre ind på ’Få flere oplysninger’, hvorefter du bliver mødt af et klassisk Google svar…

Det kan være, at du herefter gentagne gange anmoder om indeksering, men uden held.

 

Har du styr på dit fundament?

Inden, at vi dykker ned i de forskellige strategier, er det vigtigt, at du dobbelt-tjekker dit nuværende indhold. Det kan også være en meget god ide at undersøge tekniske aspekter på resten af din hjemmeside.

Strategierne garanterer dig ikke 100%, at dit indhold bliver disket op i Google med det samme, men de øger dine chancer markant, hvis de rette forhold er til stede.

Når det så er sagt, anbefaler vi, at du arbejder aktivt med:

      • Fjern eller noindex redundant indhold

      • Få page titel og metabeskrivelsen på plads

      • Lav en brugervenlig sidenavigationen og struktur

    Eksempel fra Google Search Console

     

    Fjern / noindex redundant indhold

    Ligesom dine blogindlæg og salgssider mv. bruger redundant indhold også Googles crawlbudget på din hjemmeside. Afhængig af din server løsning og content, kan Googles crawler løbe tør for budgettet, inden at de når til dit nye indhold.

     

    Få page titel og metabeskrivelsen på plads

    Din sides metadata fortæller Googles crawler, hvad dit sideindhold handler om. Google bestræber på at vise deres brugere resultater, hvilket en side med tom metadata bestrider. Du bør derfor få titlen, beskrivelsen og dit søgeord som siden skal ranke på plads.

     

    Lav en brugervenlig sidenavigationen og struktur

    Sørg for at din hjemmeside har et brugervenligt design og er let at navigere. Det vil hjælpe Googles crawler til at gennemsøge dit websted lettere og indeksere dit indhold hurtigere. Vigtigst af alt, løfter en brugervenlig navigation brugeroplevelsen hos dine besøgende, hvilket hjælper dig på RankBrain faktorerne.

    Har du dobbelt tjekket on-page SEO på dit sideindhold og fået styr på ovenstående elementer, er du klar til at afprøve de 5 strategier.

     

    Strategi 1: Intern linkbuilding

    Interne links har gennem de seneste par år fået en større betydning, når det kommer til indeksering. Interne links er vigtige fordi, at de hjælper Google med at forstå og ranke dit hjemmesideindhold.

    De giver Googles crawler beskrivende ankertekster og links at følge. Disse gør det betydelig lettere for Google at vide, hvilke sider der er vigtige, og hvad de omhandler.

    Når det kommer til interne links, er der desværre ikke noget magisk tal på, hvor mange links du skal bruge for at få dit indhold indekseret. I bund og grund afhænger det af antallet af sider på din hjemmeside.

    Vi anbefaler, at du får så mange relevante interne links til siden som muligt. Husk altid at have brugeroplevelsen og kunderejsen in mente, når du laver intern linkbuilding.

        • Vælg den nye sides søgeord som ankertekst

        • Skift mellem et par relevante ankertekster, hvis du har mange sider

        • Lav kun naturlige interne links

        • Kun 1 intern link pr. side som linker til din nye side

        • Husk navigations links (fx menuer)

      • Supplerer gerne med et par eksterne backlinks
       

      Strategi 2: Sitemaps og daglig publicering

      For nye blogs eller gamle blogs, der ikke er blevet opdateret i et stykke tid, vil det typiske problem være dit crawl budget. En mulig løsning til dette problem er at få Google overbevist om, at du publicerer indhold dagligt.

      Du bør planlægge min. 3 post pr. dag og med 5-8 timers mellemrum. Når du har udgivet en artikel, bør du gensende en sitemap af din hjemmeside til Google. Det gør du inde i sitemaps afsnittet under Indeks.

      Et skærmudklip fra Google Search Console, hvor du kan tilføje sitemaps.

      Du vil typisk skulle angive noget i stil af ’sitemap.xml’ eller ’sitemap_index.xml’ mv. Hvordan din sitemap bliver udtrykt, afhænger af om du bruger SEO plugins som Yoast, RankMath eller noget helt tredje.

      NB: Vi anbefaler, at du væbner dig med tålmodighed på omkring 1-2 ugers tid, når du afprøver denne strategi.

       

      Strategi 3: URL ændring

      Denne strategi er nok den simpleste af dem alle. Som navnet antyder skal du blot lave en ændring i den valgte sides URL. Vi har personligt haft meget begrænset succes med denne strategi, hvorfor vi anbefaler dig, at du prøver kræfter med de andre strategier.

      OBS! Det er vigtigt, at du er opmærksom på 404 fejl, og retter dem.

       

      Strategi 4: Rank Math Instant indeksering

      Har du en WordPress (WP) hjemmeside, anbefaler vi, at du går med denne strategi. Rank Math har udover deres SEO-plugin også udviklet et særligt plugin til instant indeksering. Du behøver ikke at have Rank Math SEO plugin for, at det virker.

      Illustration af Rank Math Instant Indexing for Google Plugin.

      Nedenfor gennemgår vi, hvordan du opsætter pluginet, så det fungerer korrekt. Opsætning er lige til og kræver ikke noget kodning.

          1. Find og download Rank Math Instant Indexing

          1. Gå ind på Google Cloud platformen

          1. Klik på ’My First Project’

          1. Opret derefter et nyt projekt

        Illustration af step 3 og 4.

            • Kald dit projekt et navn og klik derefter på ’Create

            • Klik på ’Next’ og herefter på ’enable’

            • Vælg dit projekt

            • Klik på ’Create Service Account’

          Illustration af step 9.

              1. Udfyld navnet

              1. Og kopier dit Service Account ID

            Et skærmudklip af vores eksempel af Service account ID.

                1. Klik dernæst på ’Create and continue’ knappen.

                1. Klik herefter på den blå ’Done’ knap

                1. Find punktet ’Action’ og vælg ’Manage keys’

              Skærmudklip af, hvor du finder indstillinger for Service account.

                  1. Klik på ’Add key’ og vælg opret en ny nøgle

                  1. Vælg herefter JSON og klik på ’create’

                  1. Gem nøglen et let og sikkert sted, hvor du kan finde den

                Et skærmudklip af dine muligheder i indstillinger.

                    1. Gå ind på Google Search Console og vælg din side

                    1. Vælg indstillinger og dernæst ’Brugere og tilladelser’

                    1. Tilføj en ny bruger

                  Eksempel af, hvordan du tilføjer din Service account i Google Search Console.

                      • indsæt din service account ID i mailadressen

                      • Vælger ’Ejer’ i tilladelse

                      • Gå tilbage til din WP hjemmeside og find Rank Math pluginet

                      • Vælg Instant Indexing

                    Et skærmudklip af API indstillinger inde i Rank Math plugin.

                        • Vælg det type indhold, som du ønsker skal kunne indeksers

                        • Klik på ’Vælg fil’ og upload din JSON nøgle

                        • Det tomme felt udfyldes og klik på gem

                      Et eksempel af, hvordan instant indexing ser ud i Rank Math.

                          • Gå ind på Consol og vælg ’Publish/update URL

                          • Indsæt din nye sides URL og klik på ’Send to API

                          • Har du fuldt guiden korrekt, vil du få ’Succes’ som besked

                        Skærmudklip af succesfuld indeksering anmodning.

                        Denne strategi vil nok være din go-to-strategi, når det kommer til indeksering, hvis du har en WP hjemmeside. Selvom, at API’en meddeler succes, er du ikke garanteret, at din side er blevet indekseret.

                        Det kan ske ved første anmodning eller ved femte, men én ting er sikker, og det er, at du med bedre sandsynlighed og hurtigere kan få dit indhold på Google, fremfor at vente månedsvis på at komme ind i varmen.

                         

                        Strategi 5: Google API Indeksering gennem Google Colab

                        Den sidste strategi læner sig meget op ad nr. 4 i fremgangen. Er din hjemmeside ikke en WP hjemmeside, anbefaler vi, at du gør brug af denne strategi.  I modsætning til strategi 4 anvender vi ikke et plugin til udførsel af jobbet, men derimod noget kode fra Google Search Central.

                        Inden du går i gang med denne strategi, skal du:

                            • Oprette et projekt i Google Cloud Platform

                            • Aktiver projektet

                            • Oprette en Service Account

                            • Generere og downloade en JSON nøgle

                            • Give din Service Account ejerskab tilladelser i Google Search Console

                          Se venligst strategi 4 for skridtvis vejledning gennem ovenstående afsnit. Har du det hele på plads, er det tid til at gå videre med strategi 5.

                              1. Gå ind på Google Search Central og dernæst ind på Indexing API

                              1. Vælg Python og kopier koden

                            Et eksempel af API indekserings koden i Google Colab.

                                • Indsæt koden og indsæt følgende på den første og anden linje under den afsluttende ’Response, content… ’ linje:

                                • Print(response)

                                • Print(content)

                                • Erstat eksemplet ”http://example.com/jobs42” med din ønskede URL

                                • Klik på filmappe ikonet til venstre (1) og upload din JSON nøgle (2)

                              Illustration af step 1 og 2.

                                  • Find din JSON og klik på prikkerne (3)

                                  • Vælg kopiér sti

                                Illustration af step 3.

                                    • Erstat eksemplet ’service_account_file.json’ med din nøgles sti.

                                    • Når du har indsat stien, klik på ’Afspil ikonet’ i toppen af tekstefeltet

                                  Skærmudklip af JSON nøgle fil.

                                      1. Gå ned til dit output (resultater) og følg navigationsbaren mod højre indtil, at du finder status afsnittet. Er alt efter bogen vil du få en status 200, hvilket betyder, at din anmodning var succesfuld.

                                    Status kode 200.

                                    Ligesom med strategi 4 er du ikke garanteret indeksering med det samme, men oddsene er i din favør! Vi anbefaler, at du sender en anmodning og løbende holder øje med din side, om den er blevet indekseret. Hvis den ikke er, bør du sende en anmodning igen.

                                    Du kan lave en batch på op til 100 anmodninger i en forsendelse dvs., har du flere sider, kan du sagtens opdaterer dem i samme hug.

                                    Med alt dette serveret på et digitalt sølvfad, ønsker vi dig held og lykke med dit SEO-arbejde! Du kan til enhver tid holde dig opdateret via. vores nyhedsbrev eller artikeldatabase.

                                    Picture of Maxim Belov

                                    Maxim Belov

                                    Performance Marketing Specialist
                                    Tags
                                    What do you think?

                                    Se vores andre artikler