Dofollow-link

Når det kommer til SEO, er et link ikke nødvendigvis bare et link. Der findes forskellige typer af links, og ikke alle har den samme effekt. En af disse linktyper er ‘dofollow-links‘, men hvad er de? Og hvad adskiller dem fra andre linktyper?

Hvad er dofollow-links?

Et dofollow-link er et hyperlink, der tillader søgemaskiner (som Google) at følge linket og dermed “crawle” den hjemmeside, det linker til.

Du kan tænke på det som en bro, der forbinder to hjemmesider. Når en søgemaskine følger et dofollow-link, overføres der såkaldt “link juice” fra den ene hjemmeside til den anden. Denne “link juice” kan forbedre den linkede webadresses placering i søgeresultaterne.

Et eksempel på et dofollow-link i HTML kode kan se således ud:

<a href=”https://www.eksempel.dk”>Dette er et dofollow link</a>

Forskellen på dofollow- og nofollow-links

Inden for SEO (søgemaskineoptimering) skelner man typisk mellem 2 typer af links, når det gælder indgående links, nemlig: dofollow-links og nofollow-links. For at forstå dofollow-links er det vigtigt at kende forskellen på dem og nofollow-links.

Som standard er alle links dofollow-links, medmindre de specifikt er markeret som “nofollow“. Det betyder, at søgemaskiner følger dem og overfører “link juice” til den linkede side. Dette hjælper med at forbedre sidens placering i søgeresultaterne.

Derimod har nofollow-links et specifikt tag, der fortæller søgemaskiner, at de ikke skal følge linket. Derved ej overfører link juice til den pågældende side.

Et nofollow link vil i HTML koden se ud på følgende måde:

<a href=”https://www.eksempel.dk” rel=”nofollow”>Dette er et nofollow link</a>

Hvorfor er dofollow-links vigtige?

Dofollow-links spiller en central rolle i SEO, da de aktivt overfører værdi fra en hjemmeside til en anden. Dette gør dem til et af de mest eftertragtede elementer inden for linkbuilding og optimering af søgemaskineplaceringer.

1. SEO-værdi og link juice

Som tidligere nævnt overfører dofollow links “link juice” fra den linkende side til den valgte URL. Denne “juice” repræsenterer autoritet og tillid, som søgemaskiner bruger til at rangere hjemmesider.

Jo mere link juice din side modtager fra relevante og autoritære kilder, jo højere vil den typisk rangere i søgeresultaterne.

2. Indflydelse på placeringer i søgeresultaterne

Søgemaskiner som Google bruger komplekse algoritmer til at bestemme, hvilke hjemmesider der skal vises øverst på Google. Dofollow-links er et vigtigt signal, der fortæller søgemaskinerne, at din hjemmeside er relevant og troværdig inden for et givent emne.

Jo flere dofollow-links du har fra kvalitetshjemmesider, jo større er sandsynligheden for, at din side rangerer højere på relevante søgeord.

3. Opbygning af domæneautoritet

Dofollow-links bidrager til at opbygge din hjemmesides domæneautoritet. Domæneautoritet er et mål for kvalitet, og hvor troværdig din hjemmeside er. En høj domæneautoritet kan have en positiv indflydelse på dine placeringer i søgeresultaterne.

Hvordan får man et dofollow-link?

Ideelt set bør du anskaffe Dofollow-links ved at skabe værdi for andre hjemmesider og deres målgrupper. Denne tilgang fokuserer på PR, branding og ligger inden for rammerne af white hat SEO. Det betyder, at din SEO strategi følger søgemaskinernes retningslinjer.

Ideelt set bør du anskaffe dofollow links ved at skabe værdi for andre hjemmesider og målgrupper. Dette er en typisk PR og branding vej og falder inden for white hat SEO.

Det kan indebære følgende metoder:

  1. Gæsteblogging: Del din ekspertise ved at skrive gæsteindlæg til relevante websites i din branche. Indlæggene giver dig mulighed for at præsentere dig selv og din virksomhed. Du kan naturligt inkludere et dofollow link til din egen hjemmeside.
  2. Kvalitetsindhold: Invester i at skabe unikt og informativt indhold, der er relevant for din målgruppe. Når du producerer indhold af høj kvalitet, øger du chancen for, at andre hjemmesider naturligt linker til det, fordi de finder det værdifuldt for deres egne læsere.
  3. Online Communities: Deltag aktivt i online communities og fora inden for din niche. Ved at bidrage med værdifuld information og deltage i diskussioner kan du opbygge et omdømme som ekspert. Herved også chancerne for at tiltrække links fra andre medlemmer.
  4. Opsøgende arbejde: Tag kontakt til relevante hjemmesider og bloggere og foreslå et samarbejde, hvor de linker til dit indhold. Dette kræver dybdegående research og en målrettet indsats, men kan, hvis det lykkes betale sig.

Best practice for dofollow links

Når du arbejder med at opbygge dofollow links til din hjemmeside, er det vigtigt at følge bedste praksis for at sikre, at dine links er effektive og bidrager positivt til din SEO. Det er her, at “et link er ikke bare et link” mantraet bør tages til hjertet.

Her er nogle nøglefaktorer at huske på:

1. Relevans af linkende hjemmesider

Søgemaskiner lægger stor vægt på relevansen af de hjemmesider, der linker til dig. Et link fra en hjemmeside, der omhandler et lignende emne/niche som din hjemmeside, anses for at være mere værdifulde end et link fra en irrelevant hjemmeside.

For eksempel, hvis du har en webshop, der sælger sportsudstyr, er et link fra en blog om fitness mere relevant end et link fra en dyrefoderhjemmeside.

2. Naturlig linkprofil og diversitet af linkkilder

En naturlig linkprofil er kendetegnet ved en variation af linkkilder og -typer. Undgå at få alle dine links fra den samme type hjemmeside. Eller for mange hjemmesider med alt for lav domæneautoritet. Sørg for at have en blanding af links fra forskellige kilder såsom blogs, fora, nyhedssider og branchespecifikke hjemmesider.

3. Ankertekst og linkplacering

En ankertekst er den tekst, der er synlig for brugeren, og som linker til din hjemmeside. Det er vigtigt at bruge relevant ankertekst, der beskriver indholdet på den side, du linker til. Undgå kun at bruge generiske ankertekster som “klik her“, eller “læs mere“. I stedet skal du bruge specifikke søgeord, der er relevante for din side.

Linkplacering handler om, hvor på siden linket er placeret. Et link i brødteksten er generelt mere værdifuldt end et link i sidefoden eller i en sidebar. Sørg for, at dine links er placeret naturligt i indholdet og giver mening for læseren.

Picture of Martin Sølberg

Martin Sølberg

Adm. direktør & Digital konsulent
Tags
What do you think?

Se vores andre artikler