Linkanalyse

Når du dykker ned i søgemaskineoptimering (SEO), vil du uundgåeligt støde på begrebet ‘linkanalyse’. Men hvad dækker det egentlig over? Og hvordan udfører man en sådan analyse?

Hvad er en linkanalyse?

Linkanalyse er en proces, der systematisk evaluerer kvaliteten og relevansen af links tilknyttet en hjemmeside. Det indebærer typisk en gennemgang af hjemmesides eksisterende links på forskellige niveauer.

I denne sammenhæng kan du arbejde med linkanalyser på 3 forskellige måder.

  1. Indgående links: Alle backlinks, der peger fra andre hjemmesider over til din. Disse signalerer autoritet og relevans til søgemaskiner.
  2. Den interne linkstruktur: Navigation mellem sider og indhold på din hjemmeside. De hjælper med at strukturere information og forbedre brugeroplevelsen.
  3. Udgående links: Her er der tale om links, der peger fra din webadresse til andre relevante hjemmesider. Denne type link kan bidrage til at give mere kontekst og værdi til dit indhold.

Hvorfor lave linkanalyser?

Linkanalyser kan fokusere på forskellige områder og udføres på flere måder. Oftest refererer “linkanalyse” til en undersøgelse af hjemmesidens linkprofil, hvor både indgående og udgående links granskes.

Formålet med denne analyse er at sikre en naturlig linkprofil på hjemmesiden. Det betyder, at den overholder Googles retningslinjer. Googles Penguin Update fra 2012 havde et særligt fokus på at bekæmpe unaturlige linkprofiler.

Hjemmesider med en unaturlig linkprofil, karakteriseret ved en overdreven brug af spamlinks fra f.eks. “splogs” (spam blogs) eller links fra Private Blog Networks (PBN’er). Disse straffe kan medføre en betydelig nedgang i hjemmesidens placering i søgeresultaterne. Eller blive ekskluderet helt fra søgeindekset.

Formålet med en linkanalyse er at fjerne eller mindske mængden skadelige links.

Sådan laver du en linkanalyse

Der findes forskellige måder til at gribe en linkanalyse an på. Du kan bruge følgende fremgangsmåde til hurtigt selv at komme i gang med.

  1. Begynd din linkanalyse med at kortlægge dine links:
  • Backlinks: Identificer alle links, der peger til din hjemmeside fra andre sider. Brug værktøjer som Ahrefs, Semrush eller Moz til at få et overblik.
  • Udgående links: Undersøg, hvilke hjemmesider du linker til. Vurder deres relevans og autoritet.
  • Nofollow links: Identificer nofollow links på dit hjemmeside. Disse links overfører ikke linkværdi, men kan stadig have værdi for brugeroplevelsen og branding.
  1. Vurder linkkvaliteten:
  • Domain Authority (DA) eller Domain rating (DR): Tjek DA/DR for de hjemmesider, der linker til dig. Jo højere DA/DR, jo mere værdifuldt indikeres linket at være (!OBS DA/DR er ikke 100% korrekt. Tag dem derfor vejledende).
  • Relevans: Vurder, hvor relevant linket er i forhold til din side. Links fra hjemmesider inden for samme branche eller niche har generelt mere værdi.
  • Ankertekst: Undersøg, hvilken ankertekst der bruges i linket. Ankerteksten skal være relevant og beskrivende for den side, der linkes til.
  • Linkplacering: Tjek, hvor på siden linket er placeret. Links i brødteksten har ofte mere værdi end links i sidefoden eller sidebaren.
  1. Identificer potentielle problemer:
  • Links af lav kvalitet: Er der mange links fra spamsider, linkkataloger eller andre hjemmesider med lav autoritet?
  • Brudte links: Fører nogle af dine links til 404-fejl?
  • Forældreløse sider: Er der sider på dit website, der ikke har nogen interne links?
  • Unaturlig linkprofil: Virker din linkprofil unaturlig eller manipuleret?

Ved at følge denne tjekliste kan du få et dybdegående overblik over din linkprofil og identificere områder til forbedring. Du kan bruge denne guide fra Google til at anmelde og fjerne uønskede links fra din side.

💡 Husk variation: Selvom det er vigtigt at undgå links af lav kvalitet, er det lige så vigtigt at have en varieret linkprofil. En linkprofil, der udelukkende består af do-follow links fra meget autoritære sider, kan fremstå unaturlig og mistænkelig i Googles øjne.

👉 Det gælder også do-follow og no-follow links.

Hvorfor lave en intern linkanalyse?

Udover at fokusere på eksterne links er det mindst lige så vigtigt at huske de interne. Denne form linkbuilding kaldes for “intern linkbuilding“. Det indebærer undersøgelse og optimering hjemmesidens navigationsstruktur.

Der er flere årsager til, hvorfor det kan være en god ide at arbejde med hjemmesidens interne linkstruktur.

  • Nemmere navigation: En god intern linkstruktur gør det nemmere for besøgende at navigere rundt på din hjemmeside og finde det indhold, de søger.
  • Stærkere linkværdi: Interne links hjælper med at fordele linkværdi (også kaldet “link juice“) mellem siderne på hjemmesiden. Dette kan styrke autoriteten af vigtige sider og forbedre deres placering i søgeresultaterne.
  • Forbedret indeksering: En klar intern linkstruktur gør det nemmere for søgemaskiner at crawle og indeksere siderne på din hjemmeside. Det forbedrer dit crawlbudget og fremtidige Google indeksering.
  • Relevanssignaler: Interne links med relevante ankertekster kan give søgemaskinerne en bedre forståelse af dit indhold og dets relevans for specifikke søgeord.

Du kan blive klogere på intern linkbuilding her: Peg dit indhold mod SERP succes

Linkanalyse af konkurrenter

Meget af arbejdet med linkbuilding forfalder typisk på interne aspekter af ens egen hjemmeside. Men det kan også være en god ide at lave en linkanalyse af konkurrenterne. Backlinks spiller en afgørende rolle for din hjemmesides placering i søgeresultaterne.

Tænk på backlinks som “stemmer” fra andre hjemmesider, der anbefaler dit indhold til søgemaskinerne. Jo flere autoritære og relevante backlinks du har, jo mere troværdig og værdifuld opfatter Google din hjemmeside.

Kvalitetslinks fra sider med høj autoritet inden for din branche bidrager derfor til bedre placeringer. De signalerer nemlig til Google, at dit indhold er relevant og værd at vise til brugerne.

Sådan bærer du dig ad

For at optimere din egen linkbuilding strategi kan det være værdifuldt at analysere dine konkurrenters backlinks. Fokuser især på de konkurrenter, der rangerer højere end dig på de søgeord og fraser, som er mest relevante for din virksomhed.

Ved at undersøge typerne, kvaliteten, fordelingen og mængden af ​​deres backlinks kan du få indsigt i, hvordan du skal opbygge links i din fremtidig linkbuilding.

Picture of Martin Sølberg

Martin Sølberg

Adm. direktør & Digital konsulent
Tags
What do you think?

Se vores andre artikler