Advertorial – Det skal du vide

Hvad er en advertorial, og hvordan benytter du i din digitale strategi?

af | 25. januar 2020 | SEO

En advertorial en i sen reneste form en betalt artikel i (typisk) nyhedsmedier i både Danmark og udlandet. Fordelen ved advertorials er, at den ikke fremstår som direkte reklame, men rent faktisk er indhold, der bør være givende for de brugere, der læser det.

Advertorials kan have en højere effekt end almene annoncer, da læseren og brugeren ikke ser det som en direkte annonce, men derimod indhold som alt andet de læser på mediet.

I nogle medier kan du selv udarbejde indholdet, men der findes også medier (i både Danmark og udlandet), hvor det skal være personer på mediet, oftest journalister, der udarbejder indholdet til annoncen/artiklen.

 

Linkbuilding og advertorials

Linkbuilding igennem advertorials har i mange år været en kendt metode i online marketing branchen og herunder også SEO. På denne måde kan du relativt billigt få autoritære links for et fornuftigt beløb. Google er fuldt bevidst om denne strategi bliver brugt, og har derfor lanceret en ny attribut, som skal komme hjælpe dem med at forstå, hvad der er betalte artikler samt, hvad der er reelle artikler i medierne.

Som vi så det for mange år tilbage, da Google lanceret rel=”no-follow”, har Google nu lanceret rel=”sponsored”, som nyhedsmedier kan sætte på deres udgående links og dermed fortælle Google, at dette er betalt indhold.

I takt med det bliver svære og svære for medierne at sælge normal annonceplads (både i de trykte og online medier), står advertorials for en betydelig del af de samlede annonceindtægter, for de fleste medier. Vi ser derfor ingen motivation for at medierne implementere dette tag og dermed gøre det mindre attraktivt for annoncørerne at benytte advertorials til linkbuilding.

Der er ingen tvivl om at Google har en klar vurdering af, hvad allerede på nuværende tidspunkt er betalt indhold og reelle nyheder i medierne. Ifølge den danske markedsføringslov skal det være synligt, at advertorials, og alle andre former, er en reklame/betalt indhold.

 

Hvad koster en advertorial?

Prisen på advertorial afhænger af mediet. I de fleste danske nyhedsmedier medier ligger prisen mellem 1.000 kroner til 10.000 kroner, men du kan sagtens finde både dyre og billigere medier at implementere din advertorial i. 

Hvis du vil have hjælp til komme i gang med at arbejde med advertorials, så er du meget velkommen til at tage kontakt til os på 71 96 93 10 eller skrive direkte til os. Vi hjælper både med udvælgelse af medier, udarbejdelse af indhold samt selve indkøbet og implementeringen af dine advertorials.

Martin Sølberg
Martin Sølberg
Adm. direktør og digital konsulent
E-mail:      ms@clickin.dk
Mobil:       51 91 11 36

Forside

om os

artikler

guides

kontakt

Naverland 2, 2600 Glostrup, CVR: 38527002
71 96 93 10 / info@clickin.dk

© Click in ApS. Alle rettigheder forbeholdes.