LSI-søgeord

LSI-søgeord er et begreb, der dækker over relaterede termer, som du med fordel kan bruge dine tekster for at opnå bedre placeringer i Google.

af | 6. december 2019 | SEO

LSI står for (Latent Semantic Indexing), som betyder at søgemaskinerne forstår og indekserer indhold semantisk. Dette vil sige, at Google ikke kun rangerer indhold på baggrund af de konkrete ord, der står i teksten, men også relaterede termer.

LSI-søgeord er derfor et begreb, der dækker over relaterede termer, som du med fordel kan bruge dine tekster for at opnå bedre placeringer i Google. Dette betyder, at du ikke længere bør fokusere på søgeordstæthed, men rettere på LSI-søgeord (nært relaterede søgeord).

LSI-søgeord må endelige ikke forveksles med synonymer, men derimod et ord der relaterer sig til det primære søgeord/emne.

F.eks. vil LSI-søgeord til mobil reparation være iPhone, SamsungHuawei etc.

Sådan finder du LSI-søgeord

Google autocomplete

Du kan nemt finde LSI-søgeord ved at indsætte dit primære søgeord i Google, og se hvad de anbefaler i Google autocomplete.

I dette tilfælde frugt:

Google autocomplete

Google relaterede søgninger

Du kan også med fordel søge efter dit primære søgeord og se, hvad Google lister i bunden af søgeresultaterne som ”Relaterede søgeord”.

Her er en søgning på Hvordan vasker man tøj:

Google relaterede søgninger

Google Ads – Keyword planner

I Google Ads (Keyword planner) kan du finde ideer til dine Google Ads Search søgeord, men også til LSI-søgeord.

Ved at indsætte dit primære søgeord, kan du få listet, hvad Google mener er relevante termer. Disse vil være LSI-søgeord, som aktivt kan bruge i din optimering.

Det vil i fleste tilfælde give mening at sortere brandnavne fra.

Her er en søgning på reoler.

Keyword planner

Udover ovenstående muligheder, så findes der også flere værktøjer til at finde LSI-søgeord. Et af dem vi også bruger er lsikeywords.com. De fleste værktøjer er dog udenlandske og ikke altid gode til det danske marked.

Sådan bruger du LSI-søgeord

Når du har udarbejdet en liste med relevante LSI-søgeord, som du kan bruge i forbindelse med dit SEO-arbejde, er det blot at få dem implementeret.

Du kan indsætte dem følgende steder:

  • Tekst
  • Meta titel
  • ALT tekst
  • H1 tag
  • H2/H3 tags

Implementer gerne så mange LSI-søgeord som muligt for at give Google en bedre forståelse af indholdet af siden. Husk dog altid at skrive til brugerne og ikke søgemaskinerne, og implementer selvfølgelig kun søgeord, der giver mening for det pågældende indhold.

Martin Sølberg
Martin Sølberg
Adm. direktør og digital konsulent
E-mail:      ms@clickin.dk
Mobil:       51 91 11 36

Forside

om os

artikler

guides

kontakt

Naverland 2, 2600 Glostrup, CVR: 38527002
71 96 93 10 / info@clickin.dk

© Click in ApS. Alle rettigheder forbeholdes.