Artikel
Nye funktioner i Klaviyo (produktlancering)
D. 28. juli 2021 udkom tre nye funktioner og en opdatering til en nuværende funktion i marketing automation systemet Klaviyo.

D. 28. juli 2021 udkom tre nye funktioner og en opdatering til en nuværende funktion i marketing automation systemet Klaviyo. Hvis I i dag bruger eller overvejer at bruge Klaviyo som ecommerce virksomhed, så er tre af disse nye funktioner gode nyheder for dig.

Price Drop Trigger

Abandoned cart er en af de mest effektive E-mail marketing automations, som du kan sætte op som ecommerce virksomhed. Klaviyo har i deres produktlancering lanceret Price Drop Trigger. Du har nu mulighed for at bruge prisfald indenfor en given periode som trigger til dine automatiske udsendelser.

I praksis betyder dette, at hvis en bruger enten har kigget på et produkt eller startet checkout med et specifikt produkt til pris X, og prisen inden for X dage med / Y (% eller kroner) vil brugeren automatisk få en unik e-mail og personlig mail.

Du har derfor nu mulighed for at udsende meget personlige og relevante e-mails med besparelse på præcis de produkter brugeren har vist interesse for.

Klaviyo har som altid gjort det effektivt og intuitivt at oprette det nye flow og trigger.

Du vælger selv, hvornår brugeren skal modtage mailen. Samtidig vil Klaviyo automatisk sortere de personer fra, som har købt produktet eller så produktet første gang til den reducerede pris.

For at bruge ovenstående automation kræver det naturligvis, at du har et 100% optimeret feed med korrekte priser og besparelser, der opdateres jævnligt. 

Multi-Step Forms

Hvis du i dag bruger Klaviyo Signup forms, vil du måske have savnet muligheden for at få flere informationer om dine brugere, uden at de skal igennem en lang og uoverskuelig formular. Klaviyo har lanceret Multi-Step Forms, der i sin enkelthed betyder at brugeren vil kunne komme igennem flere steps. Hermed kan det gøres mere brugervenligt for brugerne at indtaste flere oplysninger.

Brugeren behøver ikke gennemgå hele formularen, da informationer efter hvert step automatisk bliver opdateret på deres Klaviyo profil.

Funktionen kan primært bruges til:

  • Få mere information om dine brugere – En multi-step form giver brugerne større incitament til at indtaste yderligere information i step 2 som (fødselsdag, køn, interesser mm.)
  • Indsaml permission på både e-mail og SMS – Efter en bruger har givet tilladelse til at du må sende den e-mails kan du i næste step spørger om de også ønsker, at du kontakter dem på SMS.

Herunder er Klaviyo’s eksempel på, hvordan multi-step forms virker samt, hvordan man kan indsamle tilladelse til at udsende på både email og SMS i samme form.

*Step 1 (E-mail)

*Step 2 (SMS)

Klaviyo SMS (opdatering)

Under produktlanceringen kom Klaviyo også med opdateringer til en af deres eksisterende funktioner (SMS-marketing). SMS-marketing har tidligere været en funktion forbeholdt USA og Canada, men de åbner nu op for Storbritannien.

Hvis du er til stede på det britiske marked, er dette en god nyhed til dig. Hvis du som mange kun er på det danske marked, nævnte Klaviyo at de arbejder på at åbne funktionen på andre markeder. Hvornår Danmark kommer på, vides desværre ikke.

Udover nyheden om at åbne på det britiske marked udkom Klaviyo med A/B splittesting i SMS-kampagner (denne funktion er på vej).

Når denne funktion bliver lanceret (snart) vil du kunne teste forskellige budskaber eller teste dine beskeder med eller uden billede.

Reports Library

Den sidste og fjerde nyhed fra Klaviyo’s produktlancering var Reports Libary. Klaviyo er ekstremt dygtige til at gøre det intuitivt og effektivt at oprette kampagner og analysere data. Dette er kun blevet endnu nemmere mere deres nye Report Libary. Klaviyo har i skrivende stund lavet 35 rapporter, som du kan trække ud med få klik.

Rapporterne giver dig mulighed for at finde data, som du ikke nødvendigvis ville have kigget på selv, og de kan derfor hjælpe dig med at optimere din e-mail marketing performance.

Herunder ses set uddrag fra Reports Libary:

Rapporter du kan trække er b.la.:

  • Aktivitet eller salg pr. by / land
  • Flows/kampagner, der giver mest aktivitet eller salg

Når du trækker en Custom report fra Reports Libary, har du mulighed for at redigere og skræddersy den, så den passer til dit formål og set-up.

Klaviyo udvikler konstant nye funktioner og gør de nuværende bedre. Hvis du vil se hele produktlanceringen fra Klaviyo, kan du se den her.

Lukas Karlsson
Martin Sølberg
Adm. direktør og digital konsulent
ms@clickin.dk
51 91 11 36