Artikel
Sådan optimerer du dine meta-data til SERP-succes
Metadata optimering: En hurtig genvej til SEO-jackpot

Hvis du ønsker at forbedre din hjemmesides placeringer i søgeresultaterne (SERPS), er det afgørende, at du arbejder aktivt med dine metadata. Desværre tror mange, at metadata blot er nice-to-have fyldeord, men det kunne ikke være længere fra sandt.

Metadata er faktisk et af de vigtigste aspekter af SEO-arbejdet. Er du seriøs omkring din SEO-indsats, bør metadata optimering være en fast del af din SEO-strategi.

Men hvad er metadata egentlig? Og hvorfor er de så vigtige for dit SEO-arbejde? Og hvordan kan du optimere dine metadata til fordel for din SEO-indsats?

En illustration af en SERP Snippet optimization tool med eksempel.

Hvad er metadata?

Metadata også kaldet meta tags er data i kildekoden der giver oplysninger om indholdet. Denne type data bruges til at beskrive indholdet på en hjemmeside, billedfiler, videoer mv.

Metadata kan også bruges til at forbedre søgbarheden og tilgængeligheden af den pågældende fil eller URL. Særligt inden for SEO hjælper metadata søgemaskinerne med at forstå dit indhold, og indeksere det korrekt.

Et eksempel på metadata i Googles søgeresultater. Click in er eksemplet.

Hvad indeholder metadata?

Når der tales om metadata inden for SEO, hentydes der primært til metadata i HTML-koden på en bestemt URL. En webside indeholder hovedsageligt følgende metadata:

  • Title tag (Sidetitel)
  • Metabeskrivelse

En illustration af de forskellige dele af metadata snippet i Google SERPS.

OBS! Førhen skulle man også angive meta søgeord i sin metadata. Det gjorde man for at fortælle Google, hvad ens webside handlede om. Dette er ikke længere tilfældet! Google har nedtonet vigtigheden af meta søgeord, så de nærmest er helt ubetydelige, hvorfor vi ikke anbefaler brugen af dem.

Metadata betydning?

Metadata hjælper søgemaskiner med at forstå og ranke dit indhold. Ved at bruge de rigtige metadata kan du hjælpe Google med at vise din hjemmeside i relevante SERPS.

Men metadata er ikke kun forbeholdt søgemaskinerne.

Faktisk kan du på en måde se metadata som et slags trafikskilt i Google, som fortæller trafikanterne, hvad ”afkørslen” til din hjemmeside omhandler. Det vil altså sige, at dine metadata tjener to formål:

  • At fortælle Google, hvad dit indhold omhandler
  • At fortælle og lokke brugere til at besøge din webside

Når metadata bruges korrekt, kan du behage både søgemaskinerne og brugerne. Dermed slår du to fluer med et smæk. Du vil typiske opleve betydelige stigninger i søgeplaceringerne, når du belønnes. Men dette leder os videre til næste spørgsmål, hvordan bruges metadata korrekt?

Et billede, der indeholder person, mand, der har hånden ved hagen og tænker.

Korrekt brug af metadata

Der er meget mere til metadata, end blot at udfylde de forskellige afsnit med tekst, og håbe på det bedste. I 2015 introducerede Google ifølge dem selv en af deres vigtigste algoritmer, RankBrain til deres søgemaskine.

Formålet med algoritmen er at forbedre søgeoplevelsen ved at levere mere relevante resultater i SERPS. For at forstå søgehensigten bedre bruger RankBrain semantiske kontekst analyser, hvor den kigger på LSI-søgeord og brugertilfredsheden.

Det vil sige:

  1. En bruger taster et søgeord ind i søgebaren
  2. RankBrain forvandler søgeordet til koncepter
  3. Brugeren får vist nogle resultater for konceptet
  4. Interagere brugeren med et resultat, bliver denne opprioriteret
  5. Hvis ikke, får brugeren vist andre resultater næste gang

Illustration af, hvad KPI betyder, ved brug af lyse træbrikker.

Tripel destilleret betyder det, at RankBrain særligt kigger på interaktions metrics, der validerer algoritmens antagelser om relevans og en god brugeroplevelse. Følgende SEO KPI’er er gode indikatorer heraf:

  • CTR % => metadata
  • Bounce rate => indhold
  • Tid på side => indhold

Med ’korrekt brug af metadata’ mener vi, at du arbejder med dine metadata med henblik på at forbedre din URL’s CTR %. Du bør naturligvis også arbejde med forbedring af websideindholdet via databaseret tekstforfatning, Core Web Vitals, videografisk materiale mv.

Et billede, der indeholder person, mand i superhelte tøj med SEO på brystet.

Sådan optimerer du dine metadata til heltestatus

Optimering af metadata kan indebære mange forskellige ting og afhænger af, om du skal forbedre title tags eller metabeskrivelser. Vi anbefaler, at du altid har velskrevne titler og beskrivelser i dine metadata.

Sådan laver du gode title tags

  • Titlen er under 561 pixels og over 200 pixels
  • Den er unik
  • Er relevant til sidens kontekst
  • Opfordrer til handling / skaber interesse
  • Indeholder årstal, hvis websiden er tidsbestemt (fx SEO Guide 2022)
  • Eventuelt 1-2 relevante LSI-søgeord, hvis muligt
  • Indeholder dit fokussøgeord i venstre side adskilt af enten bindestreg ( ), lodret streg ( | ) eller anførelsestegn som ( » )

Tip: Vær opmærksom på brug af forskellige emojis, tegn og symboler, da ikke alle CMS-løsninger understøtter dem. Google medtager heller ikke alle emojis og symboler, hvorfor vi anbefaler, at du altid dobbelttjekker dine metadata direkte i SERPS via Google Search Operators.

 

Hvide træbrikker med SEO stående på. En brik med en raket der løftes.

Sådan laver du gode metabeskrivelser

  • Beskrivelsen er over 400 pixels og under 985 pixels
  • Er relevant og unik
  • Den afspejler websidens indhold
  • Understøtter metatitlen
  • Opfordrer til handling / skaber interesse
  • Indeholder 1-2 relevante LSI-søgeord, hvis muligt

OBS! Vær opmærksom på, at Google kan ændre metatitler og særligt metabeskrivelser, hvis de anses for at være mangelfulde, forkerte eller ikke afspejler indholdet på websiden.

Endelig vær ekstra påpasselig med at bruge emojis i metabeskrivelserne, da Google ikke nødvendigvis medtager dem.

Et billede, der indeholder tekst: <meta > tag.

11 generelle råd til metadata succes

  • Brug helst 1 CTA i dine metadata enten i beskrivelsen eller titlen
  • Aldrig keyword stuff
  • Altid er skrevet til mennesker
  • Dobbelttjek altid dine metadata direkte i SERPS
  • Sikre at både titler og beskrivelser er opdaterede
  • Brug samme sprog som dine besøgende (kundesegment)
  • Hav altid metdata på forside og dine money-pages (inkl. produkter og produktkategorier i e-commerce)
  • Undgå så vidt muligt manglende metadata på din hjemmeside
  • Sørg for H1 og title tag indeholder det samme fokus søgeord
  • Altid hold dine metadata opdateret
  • Tilpasser dine metadata til din websides funnel-niveau (Top, mid & bottom)

Tip: Når du skal arbejde med metadata optimering, anbefaler vi varmt, at du bruger et metadata værktøj. Det vil gøre dit arbejde markant lettere. Du kan med fordel bruge betalte værktøjer som Storybases CTR Tool eller gratis løsninger som SERP Snippet Optimization Tool.

En illustration af en SERP Snippet optimization tool med eksempel.

Metadata optimeringspunkter, der skaber topatlet metadata

Ved at følge de generelle anbefalinger, kan du være sikker på, at du får metadata der virker. Men din rejse slutter ikke her. Selvom du har velskrevne metadata på alle dine sider, garanterer det dig ikke nødvendigvis effektfuld succes i SER ift. RankBrain bedømmelsespunkterne.

Ønsker du at tage dit metadata game skridtet videre, er det afgørende, at du løbende eksperimentere med dine metadata via A/B splittests. Med dette menes der, at du tilpasser og tester dine metadata ud fra:

  • Power words (Typer, antal og sammensætninger)
  • Brug af priser, årstal og lign.
  • Produkt/service egenskaber
  • Produkt/service fordele
  • CTA variationer
  • Åbne spørgsmål i metabeskrivelsen
  • Kundesprog (vendinger, udtryk, fraser & ordvalg)
  • Eventuelle value propositions (værdiudsagn)
  • Brug af brand navn eller ej

Illustration af forskellige brikker med den øverst, optimize, løftes af en hånd.

Fingeren på metadata-pulsen med A/B splittests

A/B split-test også kendt som en A/B-test, er en metode til at sammenligne to versioner af noget for at se, hvilken version der fungerer bedst. Det kan være alt fra email emnelinjer, webside ændringer mv.

Denne type test er designet til at hjælpe dig med at forbedre din konverteringsrate, hvilket inden for metadata optimering er at klikke ind på din webside.

OBS Vær opmærksom på, at SEO-tests typisk varer længere end splittests udført i Google Ads. Afhængigt af din niche, nuværende placeringer anbefaler vi, at du kører dine test i intervaller af 2 til 3 måneder.

En mand der holder to brikker, A og B, der symboliserer A/B-tests.

Den klassiske A/B test tilgang

Du kan udføre denne type test på 2 forskellige måder. Den klassiske metode er, at du har en kontrol gruppe og en testgruppe. For eksempel kan du have nogenlunde ens produkter, hvilket kan være T-shirts i forskellige farver eller størrelser.

  1. Opsæt en relevant hypotese
  2. Ændre metadataene på 50% af dine T-shirt produktsider
  3. Kører testen i 2 til 3 måneder
  4. Holde resultaterne op mod før-ændring-versionen

Et billede af træbrikker med teksten A/B testing.

Der er dog to udfordringer med denne tilgang. For det første kræver det, at dine produkter er indekseret i Google. For det andet kræver det samme placeringer på samme søgeord, hvilket er teknisk set umuligt. Endelig giver det også problemer med kannibalisering af indhold.

Pt. er den bedste løsning at gå ind i Google Search Console og lave en sammenligning. Det bliver spændene at se, om det en dag bliver muligt at lave metadata splittests i Google Optimize, som vi helt klart anbefaler til dine hjemmeside splittests.

Illustration af hvad du skal gøre i Google Search Console for at lave A/B test.

Praktisk opsætning af splittests i Google Search Console

I modsætning til en almindelig A/B-test, hvor du opretter en kontrol version og deler trafikken med en test gruppe, foregår det en smule anderledes i Google Search Console (GSC).

  1. Først tilgår du ’Effektivitet
  2. Dernæst vælger du land og webside
  3. Vælg alle 4 muligheder (Kliks, eksponering, CTR & position)
  4. Klik på dato og vælg sammenlign

Illustration af, hvordan du tilpasser din A/B test i Google Search Console.

  1. Du kan vælge at sammenligne med en foregående periode eller andre år
  2. Vælg valgmuligheden ’Tilpasset
  3. Øverst indsætter du startdato og slutdato (før ændring til ændring)
  4. Nederst indsætter startdato for din ændring og til test afslutningsdagen for test

OBS: Det er vigtigt, at begge afsnit forløber over lige mange dage. Dvs. har testen løbet over 3 måneder, vælger du selvfølgelig også en 3 måneders foregående periode.

Vælg max 1 ting, som du ønsker at ændre og teste.

Illustration af metadata splittest med brug af kunde som eksempel.

Illustration af en efterfølgende A/B splittest

I ovenstående eksempel har vi valgt at bruge en af vores kunder, PostNord Strålfors A/S som eksempel. Vi lavede en metadata splittest som varede omtrent 2 måneder. Testen startede fra d. 17-8-2022, hvor vi opdaterede metadata på URL’en og sluttede d. 19-10-2022.

Vi testede om vores ændring af title tag ville føre til en højere klikrate. Som ses i eksemplet resulterede ændringen til markant flere kliks og en højere CTR. For at se om vores A/B-test resultater er statistisk signifikante, laver vi en signifikanstest.

En illustration af signifikans test ved brug af SurveyMonkey A/B Test værktøj.

I dette eksempel har vi tilladt os at bruge A/B-test værktøjet fra SurveyMonkey, men du kan sagtens bruge et andet statistisk værktøj til signifikanstest.

Vi udfylder ’Visitor’ felterne med vores tal fra ’Samlet antal eksponeringer’ fra GSC. Vi gør det samme i ’Conversion’, hvor vi indtaster antal målte kliks i GSC. Dernæst vælger vi et 95% konfidensinterval, hvilket betyder, at vi kun har 5% statistisk usikkerhed.

Herefter klikker vi på den grønne ’Calculate’ knap.

Ifølge vores signifikanstest er vores metadata ændring signifikant. Det betyder, at vi medtager ændringen, laver en ny hypotese og en ny test. Vores metadata ændring bidrog til en stigning fra en 4th til en 3rd plads på vores fokussøgeord.

Et billede af en person der løber o pad en trappe. Står på 3rd pladsen før toppen.

Hvis vores ændring ikke var signifikant, vil vi forkaste vores hypotese for ændringen og eventuelt lave et nyt forsøg.

OBS! Du bør være opmærksom på, at der på nogle sjældne nicheprægede søgninger og longtail søgeord godt kan være begrænset med trafik. I sådan nogle tilfælde kan det godt give mening at forlænge din tests løbetid eller udskifte søgningen (dit fokus søgeord).

Oftest vil du få nok data til at bekræfte dine hypoteser – så bare rolig!

Et billede, der indeholder en megafon og tekst, hypothesis.

Husk at dokumentere dine ændringer og resultater

Når du arbejder med metadata optimering, er det vigtigt, at du altid dokumenterer dine ændringer og resultater. På den måde kan du spore virkningerne af dine A/B-tests og dermed sikre dig, at du altid bevæger dig i den rigtige retning.

Uden dokumentation kan det være svært at vide, om din indsats betaler sig.

Vi anbefaler, at du bruger Google Sheets eller Excel til at dokumentere dine metadata ændringer. Du kan med fordel bruge vores template til metadata optimering, så du får en mere overskuelig start.

Success kriterier for metadata splittests

  • Dine ændringer (tests) er statistisk signifikante
  • Dokumenterer historiske ændringer og efterfølgende resultater
  • Samme løbetid fra periode til periode
  • Kører dine tests med en 95% konfidensinterval
  • Lav flere tests! Ligesom at børste tænder 1 gang ikke er nok til at få et tandpasta-smil
  • Test 1 nyt element hver gang
  • Test max 1 element ad gangen dvs. kun 1 test pr. URL pr. periode

Oplev din metadatas fulde potentiale

Metadata optimering er ofte et overset aspekt af SEO, men det kan være en afgørende faktor for din SEO-succes. Ved at tage dig tid til at forstå og bruge metadata korrekt, kan du give dit websted den fordel, det har brug for, for at rangere højere på søgemaskinernes resultatsider.

For jo højere din CTR er, jo større er dine chancer for at ranke højere i SERPS.

Og glem ikke, at A/B split testning er nøglen til at finde ud af, hvad der virker bedst for dit websted. Så kom i gang med at optimere dine metadata title tags og beskrivelser i dag. Det betaler sig i sidste ende!

Lukas Karlsson
Maxim Belov
Maxim Belov
mab@clickin.dk
70 40 45 74