Når vi hjælper vores kunder med at allokere deres marketing budget mellem SEO eller AdWords, hører vi oftest spørgsmålet, hvor det vil være bedst at bruge størstedelen af budgettet. I dette indlæg vil vi derfor forklare forskellen på SEO (søgemaskineoptimering) og Google Adwords annoncering (PPC annoncering) samt, fordele og ulemper ved begge markedsføringskanaler.
Hvad er Adwords annoncering (PPC)?
Det er vigtigt at starte med at forklare, at Adwords annoncering er Googles PPC (Pay Per Click), som vi hos Click in primært har fokus på hos vores kunder. Dette gælder også andre søgemaskiner som Bing og Yahoo, men vi tager udgangspunkt i Google, da omtrent 90% af alle søgninger i Danmark sker igennem i Google.
Google Adwords annoncer findes i toppen og bunden, når der søges efter kommercielt indhold (i de fleste tilfælde).
Google valgte i starten af 2016 at fjerne annoncerne fra højre side for at gøre plads til 4 i stedet for 3 annoncerne i toppen (læs mere om det her).
Dette betyder helt konkret mere synlighed for Adwords annoncer og mindre synlighed for de organiske resultater, som vi arbejder med, når vi arbejder med SEO (søgemaskineoptimering).
Ud over annoncerne som vi typisk kender dem, så gælder dette også Google Shopping annoncer, som både kan findes i toppen og højre side af en SERPs (search engine results pages).
Googles primære indtægtskilde er gennem deres Adwords annoncer. Derfor er det vigtigt at forstå, at Googles primære formål er at få folk til at klikke på Adwords annoncerne og ikke de organiske resultater. Deres første prioritet vil altid være at få brugeren til at klikke på Adwords annoncerne.
Hvad koster Adwords annoncering?
Google Adwords annoncerne betaler udelukkende pr. klik (Pay Per Click). Dette betyder helt konkret, at det er 100% gratis at få vist din annonce. Du betaler kun, når folk klikker på annoncen. Prisen pr. klik varierer meget fra branche til branche samt, hvor dygtig du er til at håndtere din Adwords annoncering.
Det er derfor umuligt at sige, hvor meget Adwords annoncering helt konkret koster samt, hvad du skal betale pr. besøg. Det gode ved Adwords annonceringen er dog, at du kan vælge at skrue ned/op for budgettet fra minut til minut samt stoppe annonceringen, hvis det skulle være nødvendigt.
De organiske resultater
Når vi arbejder med SEO (søgemaskineoptimering) arbejder vi med de organiske resultater. Det er alle de resultater, som ikke indgår som Adwords annonceringen.
Disse resultater er ikke annoncering, men de resultater Google finder igennem deres crawling af internettet.
I skrivende stund har vi stadig som regel 10 organiske resultater i Danmark, men Google tester også muligheden for 7 og endda helt ned til 6 organiske resultater pr. søgning.
Udover de typiske organiske resultater, som vi kender dem fra ovenstående billede, så indgår de lokale resultater også som en del af de organiske resultater.
Vær opmærksom på at Google også er begyndt at tilbyde Adwords annoncering i de lokale resultater.
Hvad koster SEO?
SEO er som udgangspunkt gratis. Du skal ikke have penge op af lommen for at blive fundet i Googles indeks. Dette klarer Googles søgerobotter helt selv. Det er dog i de færreste tilfælde, at du vil opleve topplacering i de organiske resultater uden at investere tid eller penge i projektet.
Processen for at optimerer mod topplacering i de organiske resultater kalder vi SEO (søgemaskineoptimering). Dette er en kontinuerlig arbejdsproces, hvor der arbejdes med alle de faktorer, der er afgørende for placeringen af siden i søgeresultaterne.
Fordele ved Adwords annoncering
Adwords annoncering giver dig mulighed for at blive fundet øverst i søgeresultaterne på utrolig kort tid. Under 24 timer efter du har sat din Adwords annonce op vil du være synlig for potentielle kunder.
Modsat offline annoncering som annoncer i lokalaviser, uddeling af flyers etc., vil du med Adwords annoncering kunne se helt præcist, hvilke kampagner, annoncegrupper og søgeord der giver salg og vælge at prioritere disse for at få mest ud af budgettet (Hvis der er sat korrekt og tilstrækkelig tracking op på siden)
Du binder dig ikke til at fast budget, men kan skrue ned/op samt stoppe/starte annonceringen fra minut til minut.
Der er ingen forudbetaling hos Google. Det betyder, at hvis din annoncering kører som forventet, vil du få pengene fra dine kunder før du skal betale for annonceringen.
Ulemper ved Adwords annoncering
Adwords annonceringen kan ende i en dyr affære, hvis det ikke bliver sat korrekt op, håndteret samt overvåget regelmæssigt. Du kan hurtigt bruge det månedlige budget på ingen konkrete salg/konverteringer, hvis du ikke målretter annonceringen korrekt og sørger for at teste, hvad der fungerer og modsat.
Modsat SEO vil du betale for hvert eneste besøg du får ind på siden. Hvis din konverteringsrate ikke er høj nok, kan du risikere, at du betaler alt for meget for hver kunde. (CAC – LTV = skal give overskud)
Adwords annonceringen kræver utrolig meget tid og viden at vedligeholde og håndtere, hvis du skal have det bedste resultat.
Fordele ved SEO
Hvis det lykkes dig at få en attraktiv placering i de organiske resultater på et konkurrencepræget søgeord vil du konstant få trafik fra dette søgeord uden at betale pr. besøg som er tilfældet med Adwords annonceringen.
Du kan ramme kunderne i helt andre processer end tilfældet med Adwords annonceringen og stadig få et godt afkast ud fra din investering i enten tid eller penge.
Du vil løbende få gratis trafik ind på din hjemmeside, hvis du beholder din placering på de attraktive placeringer i søgeresultaterne.
Ulemper ved SEO
SEO er en langsigtet og omfattende proces, der ikke blot skal sættes op som i Adwords annonceringen. Det kan i de fleste tilfælde tage flere måneder før du begynder at få et afkast ud fra din investering af tid eller penge i projektet.
Det kræver utrolig meget viden for at få de bedste resultater. Der skal arbejdes med det tekniske, den indholdsmæssige del og branding for at få succes med SEO.
Der er absolut ingen garantier for at du vil ende øverst i Google søgeresultater blot fordi du investerer meget tid eller mange penge i projektet.
