Artikel
Vigtigste SEO KPI’er til at måle effekten af din SEO performance
SEO er en kompleks disciplin i konstant udvikling, der dækker over en lang række aktiviteter.

SEO er en kompleks disciplin i konstant udvikling, der dækker over en lang række aktiviteter, lige fra optimering af indhold på siden til linkbuilding – og alt derimellem. Med så mange forskellige arbejdsområder, kan det være svært at vide, hvor du skal koncentrere din fremtidige SEO indsats.

Livet i søgemaskinerne er altid dynamisk og forandringer kan ske relativt hurtigt. Du kan se Google og andre søgemaskiner som en levende Rubik’s cube i evig forandring.

❗For at bevare dine søgeplaceringer og vinde nye, er det afgørende, at du ved, hvordan du måler resultater og fremskridt❗

 

En investering ventetiden værd

Inden at vi dykker helt ned i, hvad du bør tracke, er det vigtigt, at vi kort får forventningsafstemt. Som nybegynder kan det være nemt at tro, at SEO fungerer på samme måde som Google Ads. Har du derimod erfaring med SEO, er du nok allerede bekendt med, at det er en langsigtet investering.

Et billede, der indeholder mørk, lys, graf stigning

Hvor længe før jeg kan se fremskridt i søgeplaceringerne?

Det kan være svært at sige, hvor længe du skal vente før, at du kommer til at se fremskridt i søgeplaceringerne. Dine organiske resultater afhænger af ca. 200 forskellige faktorer. Afhængigt af din niche, kan det tage alt fra et par måneder til over 1 år ⏳

Selvom denne tidslinje kan virke skræmmende, er det værd at huske, at selv små tiltag kan have en stor effekt på din hjemmesides synlighed og trafik. Derfor giver det kun god mening, at du altid holder dig ajour med best practice og nyeste trends.

Et billede, der indeholder objekt, timeglas som løber

Husker du at dyppe tæerne?

Ikke to markeder er ens, hvilket også gælder i den digitale verden. Nogle søgefraser og termer kan være sprængfyldt med konkurrenter og concullegaer, hvorimod andre kan være forladte spøgelsesbyer.

Er oceanet rødt, kan der gå lang tid før, at du ser fremskridt i dine søgeplaceringer. For at få en god indikation af konkurrenceniveauet. Typisk øger en høj konkurrence indgangsbarriererne til guld krukken i toppen af Googles SERPS.

Efterhånden en ubestridt naturlov med hjemsøgende genklang af Porter’s 5 Forces, men nok om forretnings darwinisme og mere om SEO!

Følgende 3 spørgsmål giver dig god indsigt i dine søgeords konkurrence situation:

  1. Hvor stor er efterspørgslen (Estimeret volume)?
  2. Hvor mættet er markedet (Antal konkurrenter)?
  3. Din hjemmesides styrker (SEO, trafik, brugeroplevelse mv.)?

Vi anbefaler hertil, at du tager højde for lokale dynamikker og tendenser i dine markeder. Eksempelvis er der stor forskel på Sydnorge og Nordnorge og lign.

Et billede af hvide og sorte skakbrikker

Børster du tænder kun én gang?

Ud over konkurrencen i dit marked, er det vigtigt, at du er opmærksom på, at søgemaskineoptimering ikke er noget engangsarbejde. Ligesom at du flere gange om dagen børster tænder, bør du også arbejde med SEO løbende.

Google kommer løbende med opdateringer og dine konkurrenter med nye tiltag. En god reaktionsevne og tilpasning gennem justerede strategier har stor betydning for din fremfærd. Derfor er det afgørende, at du løbende tager konkylien op til øret og lytter til spådommene i SEO-krogene.

15 SEO KPI’er til måling af SEO-indsatsen

For at gøre dit tracking arbejde mere overkommeligt og let spiseligt, er de x SEO KPI’er henholdsvis inddelt i deres forskellige arbejdsområder. Ligeledes har vi kun valgt at inkluderer de mest essentielle KPI’er og ikke nogen vanity metrics.

Vi anbefaler, at du bruger Google Search Console, Goolge Analytics, Pagespeed Insights og SEO værktøjer som Ahrefs, SemRush, GTMetrix mv. til måling af dine KPI’er.

NB: Som noget ekstra har vi inkluderet metrics til On-page (Søgeord) og Off-page (Links) SEO.

Tekniske SEO KPI’er

  1. Antal indekserede sider
  2. Sideoplevelsen (Core Web Vitals)
  3. Dækningsfejl (Crawl / Coverage erros)

Generelle SEO KPI’er

  1. Søgeordsplaceringer (milepæle)
  2. Lokale søgeordsplaceringer (lokale milepæle)
  3. Antal kliks (total)
  4. Antal backlinks (refererende domæner)
  5. Organisk trafik
  6. Organiske konverteringer (Goal conversion)

UX & Rank Brain SEO KPI’er

  1. CTR
  2. Bounce rate / Afvisningsprocent
  3. Time spent on site / Dwell time

SERPS SEO KPI

  1. Rich Snippets i søgeresultater (inkl. Featured)

Business SEO KPI’er

  1. Antal salg (Ecommerce)
  2. SEO ROI (Succes målestok)
Lukas Karlsson
Maxim Belov
Maxim Belov
mab@clickin.dk
70 40 45 74