Liste med SEO-værktøjer

SEO værktøjer

Mange af vores kunder ønsker selv at stå for selve eksekveringen af deres søgemaskineoptimering mens vores konsulenter hjælper med rådgivning og sparing. Hvis I selv ønsker at stå for jeres SEO-arbejde, så vil I finde nedenstående værktøjer yderst relevante.

Det er alle sammen værktøjer, som vi selv benytter dagligt i vores arbejde med SEO. Nogle af værktøjerne er gratis mens andre er betalte.

Screaming Frog

Screaming Frog Spider er et værktøj, du kan bruge til, at analysere din side igennem teknisk. Med Screaming Frog kan du hurtigt og nemt finde tekniske fejl på din side som døde links, glemte Meta titler- og beskrivelser og meget mere. På få minutter kan du finde alle tekniske SEO-fejl gennem filtreringsfunktionen i programmet.

Google PageSpeed Insights 

Google PageSpeed Insights giver dig mulighed for at se, hvordan Google anser din hjemmesides hastighed på både mobil og desktop. Google PageSpeed Insights kommer både med Optimeringsforslag og Eksisterende optimeringer. Udover dette giver Google mulighed for at downloade de optimerede filer.

Google PageSpeed Insights fortæller ikke din sides faktiske hastighed, men er en rigtig god indikator på, hvor du skal optimere din hjemmeside.

Pingdom Tools 

Pingdom Tools er et værktøj, der ligesom Google PageSpeed Insights, måler hastigheden på din hjemmeside. Google favoriserer hurtige hjemmesider i de organiske resultater, og du bør derfor have fuldt fokus på, at din hjemmeside loader hurtigt.

Pingdom Tools kommer efterfølgende med gode råd til optimering af dit indhold for at gøre din hjemmeside hurtigere. Pingdom Tools er rigtig god til at give dig et hurtigt overskueligt overblik over, hvilke filer samt filtyper der fylder mest.

Httpstatus.io

Når du aktivt arbejder med eksekveringen af søgemaskineoptimering, så vil du på et tidspunkt støde på, at skulle lave 301 redirects. Hvad enten det er fra gamle sider eller fra http til https. Vores browsere er rigtig dygtige til at cache redirect, hvilket betyder at du ikke altid kan teste dine redirects manuelt.

Med Httpstatus.io kan du indtaste en URL og se, hvilken responskode siden har (200, 301 eller 404 etc.) uden at cache indholdet. Det er effektivt til at teste dine nyeste implementeret redirect.

Google Mobile-Friendly Test

Google Mobile-Friendly Test giver dig mulighed for hurtigt at teste, om du har en mobilvenlig hjemmeside. Google Mobile First er rykket ud, og det er derfor alfa omega, at din hjemmeside er mobilvenlig.

Vi anbefaler altid, at du selv tjekker din hjemmeside igennem ift. UX på mobilenheder.

Google testværktøj til strukturerede data 

Hvis du arbejder med SEO, så kommer du ikke udenom strukturerede data. Googles værktøj hjælper med at teste, om dine strukturerede data er implementeret korrekt. Værktøjet kan teste alle 3 formater (RDFa, Microdata samt JSON-LD).

Værktøjet kan både teste før og efter implementeringen af din strukturerede data. Du skal dog være opmærksom på, at værktøjet cacher dit indhold, så du sandsynligt ikke vil kunne teste lige efter implementeringen.

Link Redirect Trace 

Link Redirect Trace er et værktøj/add-on til Google Chrome, der giver dig mulighed for at tjekke om meta robots er sat til No-Index eller No-Follow. Værktøjet er rigtig effektivt til hurtigt, at tjekke om du har husket at tilføje No-Index på redundant indhold.

W3C Markup Validation 

Google favoriserer hjemmesider, der er kodet korrekt og rent. Det kan derfor være en fordel at køre din hjemmeside igennem W3C Markup Validation og analyserer om der er tekniske fejl i koden på din hjemmeside, som kan hæmme hjemmesidens placering i søgemaskinerne.

Site søgning (site:ditdomæne.dk) 

Google tilbyder rigtig mange spændende kommandoer/søgninger, du kan lave og bruge aktivt i dit arbejde med søgemaskineoptimering. Èn af de kommandoer, som vi bruger mest er site:ditdomæne.dk. Vi bruger oftest denne til at tjekke, om den pågældende hjemmeside har redundant indhold indekseret i søgemaskinerne, som skal have No-Index tag.

SEMrush

SEMrush er et af de værktøjer, som vi bruger mest i vores arbejde med søgemaskineoptimering. Hvad enten det handler om eksekvering eller på et mere strategisk niveau, så kan SEMrush bruges.

SEMrush kan vise dine konkurrenters søgeord i både de organiske og betalte resultater. Udover dette tilbyder SEMrush en analyse af din hjemmeside mod dine konkurrenters, så du kan se, hvad de gør som du ikke gør.

Siteliner

Siteliner har to funktioner, som er værdifulde i dit arbejde med søgemaskineoptimering. Det første er deres Page Power funktion, der måler din hjemmesides interne linkprofil. Den anden er deres mulighed for at måle duplicate content (DC).

Siteliner måler både duplicate content internt på siden samt på eksterne hjemmesider. De giver dig hurtigt mulighed for at se siden, hvor meget af indholdet, der er identisk med den pågældende side.

Ahrefs

Hvis du har arbejdet aktivt med søgemaskineoptimering, så har du uden tvivl hørt om Ahrefs. Det er et linkværktøj, der giver dig mulighed for at se din linkprofil samt din konkurrenters linkprofil. Udover dette kan du sammenligne din linkprofil med dine konkurrenters.

Ahrefs ejer et af de største link databaser, hvilket sikrer at du hurtigt får de nyeste links på markedet, så du kan eksekvere på dem.

Google Search Console

Google Search Console er det gamle Google Webmaster Tools. Vi anbefaler altid alle vores kunder hurtigst muligt, at få tilføjet deres hjemmeside til Google Search Console. I Google Search Console får du tit relevant data, som du aktivt kan bruge i din søgemaskineoptimering.

Du kan i Google Search Console se fejl i dine strukturerede data, fejl i dine crawlings, se dit crawlbudget og meget mere. Det vigtigste Tool i Google Search Console er, at du kan se præcis hvilke søgeord dine besøgende bruger til at finde din hjemmeside i de organiske søgeresultater.

Martin Sølberg

Martin Sølberg

Adm. direktør & Digital konsulent
Tags
What do you think?

Se vores andre artikler