Sitewide links er links, der findes på (stort set) samtlige undersider på en given hjemmeside. Dette vil typisk være i de faste sideskabeloner (footer, header eller sidebar). Hvis en hjemmeside har 15.000 indekserede sider i Google og de andre søgemaskiner, vil du med et sitewide link, få 15.000 indgående links (rent teknisk).
For nogle år siden brugte webmastere og SEO-folk sitewide links, til at opnå højere placeringer i søgemaskinerne, da man nemt kunne ”snyde” sig til at få flere indgående links.
I april 2012 kom Google med Penguin opdateringen, der straffede hjemmesider med unaturlige og dårlige links. Èn af de store ulemper ved sitewide links er, at du hurtigt vil få mange tusinde links med identisk ankertekst, der linker til den samme destinationsside.
Sitewide links og placeringer i dag
Det er langt fra alle sitewide links, der er udarbejdet i forbindelse med linkbuilding (både internt og eksternt). Der findes en masse konkrete situationer, hvor det vil være relevant at linke til specifikke sider i de faste sideskabeloner. Det er Google klar over, som Matt Cutts beskriver i denne video:
At nævne webbureauet, linke til privatlivspolitikken eller linke til andre medier, som firmaet ejer, vil være relevant for brugerne.
Google Penguin har gennemgået flere ændringer end den version, der blev rullet ud i april 2012. I dag straffer Google derfor ikke på samme måde links, men de devaluerer værdien af dem. Vores klarer anbefaling er, at du ikke aktivt bør prøve at skaffe sitewide links for SEO-værdien, da det ikke vil være tiden vær, hvis du arbejder aktivt med SEO.
Du bør dog ikke være bange for at dine nuværende eller eventuel kommende sitewide links, skader din sides placeringer i Google.