Når det kommer til at finde information, produkter eller tjenester, starter de fleste deres søgen på nettet. Søgemaskiner er det foretrukne værktøj til jobbet. Der findes flere forskellige søgemaskiner derude, hvor Google er den mest populære i Danmark.
En SEO ekspert arbejder typisk på at forbedre en hjemmesides synlighed på en eller flere af disse platforme. Dette gøres gennem en kombination af tekniske, indholdsbaserede og strategiske tiltag. Tilsammen styrker de hjemmesidens placering i søgeresultaterne.
De har den nødvendige ekspertise og erfaring, der kan løfte en hjemmeside til tops i søgeresultaterne.
Click in
Ekspert, specialist og konsulent
Du behøver ikke søge længe på nettet, før du støder på begreber som SEO ekspert, SEO specialist og SEO konsulent. Men hvad betyder de egentlig, og er der forskel?
Selvom begreberne ofte bruges i flæng, er der små nuancer, der adskiller dem:
- SEO ekspert: En ekspert er en person med omfattende viden og erfaring inden for flere SEO områder. En SEO ekspert har altså en dyb forståelse af søgemaskineoptimering. De kan navigere i de komplekse algoritmer og strategier, der er nødvendige for at opnå gode placeringer i søgeresultaterne.
- SEO specialist: En specialist har specialiseret sig inden for få eller et bestemt område af SEO. Det kan være teknisk SEO, on-page SEO, linkbuilding eller content.
- SEO konsulent: En konsulent arbejder typisk selvstændigt eller i et mindre bureau og tilbyder rådgivning og implementering af SEO strategier. De kan have varierende erfaring og specialer, men er ofte generalister med en bred forståelse af SEO.
Alt i alt er der ikke den store forskel. Derfor vil du ofte se titlerne og tilhørende stillingsbeskrivelser blive brugt omskifteligt mellem hinanden. Men når det så er sagt, skal man vælge en SEO ekspert eller et SEO firma?
SEO ekspert eller SEO bureau?
Der findes et væld af SEO bureauer og eksperter derude, så hvordan vælger du den rette løsning til dine behov? Begge muligheder har deres fordele og ulemper, men valget afhænger i høj grad af jeres specifikke behov, resurser og budget.
SEO bureau
Et SEO bureau (SEO firma) kan tilbyde en bredere vifte af kompetencer og ressourcer, da de typisk har flere SEO eksperter/specialister in-house med forskellige specialer. Dette kan være en fordel, hvis du har behov for en mere omfattende SEO strategi med fokus på flere områder. Eller outsource dele eller hele SEO arbejdet.
Et SEO bureau kan derfor være en strategisk løsning for folk med større budgetter og mere komplekse behov.
SEO ekspert
En SEO ekspert er i modsætning til et SEO bureau en enkelt person. En ekspert kan tilbyde en mere personlig tilgang, hvor du direkte har kontakt til vedkommende, der arbejder med din virksomheds SEO. Sådan er det ikke altid hos bureauer, hvor du kan have en client manager som bindeled.
En SEO ekspert kan være et strategisk valg, hvis du har et begrænset budget eller mere specifikke behov. Pris og anciennitet går typisk hånd i hånd her. En ekspert med fx 10 års erfaring vil som udgangspunkt tage højere priser end nogen med mindre anciennitet.
Hvilken løsning skal du vælge?
Valget af SEO løsning afhænger helt af dine unikke behov. Nogle har kun brug for professionel linkbuilding, mens andre ønsker en komplet all-around løsning.
Overvej derfor følgende faktorer, inden du træffer en beslutning:
- Budget: Evaluér jeres budget og de specifikke områder, I har brug for hjælp til. Hvor mange timers SEO hjælp, forventer I at have brug for? Et bureau kan give nedslag, hvis man bundler flere løsninger sammen (fx SEO og Google Ads mv.).
- Behov: Har I brug for en specialiseret løsning eller en bredere vifte af services?
- Egne kompetencer: Vil I selv udføre noget af arbejdet, eller skal det hele outsources?
- Tidsramme: Hvor hurtigt har I brug for resultater? Husk, at SEO tager tid.
- Samarbejde: Foretrækker I tæt, personlig kontakt eller en mere formel tilgang?
- Erfaring: Vurder SEO ekspertens erfaring med jeres type virksomhed og deres anciennitet i branchen. Erfaring inden for jeres specifikke industri kan være afgørende for at opnå de bedste resultater.
Uanset om du vælger en SEO ekspert eller et SEO bureau, er det vigtigt at finde en partner, der forstår jeres virksomhed, mål og målgruppe. Den rigtige SEO ekspert sikrer ikke kun, at tingene bliver gjort ordentligt, De hjælper også med at skabe langsigtede resultater.
OBS: Vær opmærksom på, at mange bureauer tilbyder bindingsaftaler med lange bindingsperioder. Undersøg derfor grundigt, hvad der passer bedst til jeres behov og økonomiske rammer.
Kerneområder i SEO
SEO er kompleks disciplin, hvor selv de nyeste trends ændrer sig i takt med algoritmeopdateringer. Herudover har SEO også mange tætbeslægtede underkategorier og områder. For at pege dig i den rigtige retning kan de opgøres i følgende hovedområder:
- Teknisk analyse
- Lokal SEO
- SEO analyse
- Off page/ekstern linkbuilding
- On page (Indholdsproduktion og -optimering)
- Søgeordsanalyse
De fleste søger typisk hjælp til udvalgte områder eller en komplet løsning med det hele. Mange SEO bureauer tilbyder f.eks. en samlet SEO pakke eller separate løsninger.
Ekspert eller bureau? Uanset hvad, så tjek deres løsninger og priser først. Vær herudover opmærksom på, at det billigste ikke nødvendigvis er det bedste. De fleste opgør arbejdet i timer.
Vil du have bedre placeringer i Google?
Hos os kan du hjælp til SEO uden binding. Vi mener, at et samarbejde skal være baseret på gensidig tillid og meningsfulde resultater. Du får en samarbejdspartner, der tilbyder SEO i København og resten af Danmark.
Vi mener, at et samarbejde skal være baseret på gensidig tillid og meningsfulde resultater. Du vælger selv om du vil have 360° SEO hjælp, konsulenttimer eller hjælp til udvalgte områder.
Lad os tage en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe jer med at opnå bedre placeringer og vækste organisk.
- SEO uden binding
- Tilknyttet erfaren SEO konsulent
- Komplet service (Hjælp til alle områderne)
- Fleksible løsninger/du vælger selv