SEO strategi

SEO strategi

En SEO strategi er en plan for at forbedre en hjemmesides synlighed i søgemaskiner. Kort fortalt er det en plan til at øge din online synlighed ved at optimere dit indhold målrettet.

At opnå bedre placeringer og høj synlighed i søgemaskiner, som Google kræver en gennemtænkt SEO strategi. Denne proces involverer nøje planlægning og optimering af indhold for at forbedre din placering i søgeresultaterne.

En effektiv SEO strategi er nøglen til øget trafik, bedre brugeroplevelse og flere konverteringer. I denne guide får du indblik i, hvad en SEO-strategi konkret indebærer. Hvorfor det er afgørende at have en, og hvordan du bærer dig ad med at udarbejde en.

 

Hvorfor have en SEO strategi?

Når det kommer til digital marketing, er der mange, som står over dilemmaet om, hvilken trafikkanal de bør vælge. Et klassisk eksempel er valget mellem Google Ads eller SEO, men omfatter også andre eksempler. For eksempel organisk eller betalt annoncering på sociale medier og lign.

Mulighederne er mange, men hvilken kanal der giver de bedste resultater, afhænger i høj grad af din specifikke situation. Faktorer som dit budget, din målgruppe og dine overordnede mål spiller en afgørende rolle i valget af den rette strategi.

I sidste ende handler det om at teste forskellige kanaler for at finde den rette balance mellem kortsigtede og langsigtede resultater. Hvis dine potentielle kunder primært bruger Google til at finde det, de søger, er det oplagt at udnytte denne mulighed med en kombination af SEO og Google Ads.

Mens Google Ads giver dig øjeblikkelig synlighed, fungerer SEO, som en langsigtet investering, der bidrager til langsigtet vækst.

 

Hvad indebærer en god SEO strategi?

En solid strategi sikrer, at din hjemmeside bliver set af så mange potentielle kunder som muligt. Når din side rangerer højere i søgeresultaterne, øger det chancerne for, at brugere klikker ind på din side frem for konkurrenternes.

Højere synlighed betyder også, at dit brand bliver mere genkendeligt og troværdigt.

Ved at målrette specifikke søgeord og søgefraser, som din målgruppe bruger, kan du tiltrække besøgende, der også er mere tilbøjelige til at konvertere til kunder. Dette bidrager til en højere ROI for din marketing indsats.

Handler om mere end bare søgemaskinerne

SEO handler ikke kun om søgemaskiner, men også om at skabe en bedre oplevelse for brugerne. Ved at optimere hjemmesidens struktur, indhold, hastighed og mobilvenlighed, sikrer du, at besøgende får en positiv oplevelse.

Dette kan lede til længere besøg, lavere afvisningsprocenter og højere engagement. Hvilket igen kan resultere i flere konverteringer og salg.

Når det så er sagt, deles SEO op i forskellige hovedområder. En solid SEO strategi omfatter her:

  • Teknisk SEO (Core Web Vitals og tekniske fundament)
  • On page SEO (Content)
  • Off page SEO (Link building)
  • SEO analyser (Konkurrent, søgeord og teknisk)
  • UX & UI (Brugeroplevelse og -grænseflade)
  • Cralwbudget

 

Sådan udarbejder du en SEO strategi

At udvikle en effektiv SEO strategi kræver en systematisk tilgang, der starter med at definere klare mål og en dybdegående forståelse af din målgruppe. Herefter skal du analysere konkurrenterne og til sidst udarbejde en handlingsplan, der guider dine kommende SEO indsatser.

Identificer mål og målgrupper

Først og fremmest skal du identificere dine overordnede mål. Hvad ønsker du at opnå med din SEO indsats? Det kan være øget organisk trafik, højere konverteringsrater eller forbedret brand awareness. Klare og målbare mål hjælper dig med at fokusere, men husk også at gøre dem realistiske. Du kan du blandt andet tracke dine mål ved hjælp af Google Search Console og Google Analytics.

Næste skridt er at forstå din målgruppe.

Hvem er de? Hvilke søgeord bruger de, og hvilke problemer forsøger de at løse? Analyser demografiske data, købsadfærd og præferencer for at danne dig et billede af din målgruppe. Hvor detaljeret du gør dette er op til dig, men det er afgørende at have en klar ide om, hvem dinepotentielle kunder er.

Gennemfør en søgeords- og konkurrentanalyse

Det er vigtigt at blive fundet, men det er vigtigere at blive fundet på de rigtige søgeord. I den anledning er ikke alle hjemmesider og brands lige i Googles øjne. At forstå landskabet og din konkurrencesituation er afgørende for dine forudsætninger.

Du kan med hjælp af en søgeords- og konkurrentanalyse få et overblik over din situation, men også få vigtig indsigt i potentielle muligheder. Med brug af søgeordsværktøjer som Ahrefs, SemRush og et godt gammeldags kig på de enkelte søgninger kan du hurtigt danne dig et overblik over tingene.

  1. Find relevante søgeord via en søgeordsanalyse (Kig på sværhedsgrad, trafik, CPC, søgeintention m.m.).
  2. Identificer dine vigtigste konkurrenter (Kig på deres indhold, der ranker).
  3. Analyser deres SEO-strategier. Hvilke søgeord rangerer de højt på? Hvordan er deres indhold struktureret, og hvilke backlinks har de?
  4. Kortlæg og dokumenter deres styrker og svagheder. Identificer områder, hvor du kan differentiere dig selv og opnå en fordel.
  5. Undersøg dit eget indhold og hjemmesides tekniske fundament.

Alt dette kan give dig svar på, hvad du kan forbedre for at vinde placeringer. Hvilket kan være gennem bedre indhold, mere effektive tekniske optimeringer eller en stærkere linkbuilding strategi.

Implementering af SEO strategien

Når du har defineret dine mål, undersøgt og forstået både din målgruppe og dine konkurrenter, er det tid til at udarbejde en handlingsplan. Din handlingsplan skal indeholde konkrete skridt og taktikker for at nå dine mål.

Her er nogle områder, som du bør inkludere:

  1. Søgeordsanalyse: Identificer de mest relevante og værdifulde søgeord for din niche.
  2. Indholdsstrategi: Planlæg og skab kvalitetsindhold, der adresserer din målgruppes behov.
  3. On-page optimering: Optimer dine sider med fokus på title tags/titler, meta-data, struktur videografisk indhold og tekster, der matcher søgeordet, og de semantiske relaterede LSI- søgeord.
  4. Teknisk SEO: Sikre, at din hjemmeside er teknisk “sund” med hurtige indlæsningstider, mobilvenlig og korrekt struktur, uden tekniske fejl samt indholdet forbundet strategisk via intern linkbuilding.
  5. Linkbuilding: Udvikl en strategi for, hvilke typer, hvor mange, og hvordan du anskaffer dine backlinks.
  6. Løbende overvågning og justering: Brug relevante SEO-værktøjer, Google Data Studio og lign. til at tracke din præstation og foretage nødvendige justeringer, baseret på udviklingen i din organiske performance.

Ved at følge disse trin kan du udvikle en omfattende og effektiv SEO strategi, der kan hjælpedig med at opnå dine mål og sikre en stærk online tilstedeværelse.

Til de store hjemmesider

Hvis du har en hjemmeside med et stort indholdsunivers, produktkatalog og lign., anbefaler vi, at du også arbejder med hjemmesidens crawlbudget og Google indeksering.

Jo større en hjemmeside er, jo mere, er der som Google skal crawl, hvorfor det er vigtigt at arbejde med sit crawlbudget, hvis man vil sikre, at ens indhold bliver indekseret.

Betydning af backlinks og linkprofil

Backlinks kan ses som virtuelle stemmer fra andre hjemmesider, der peger på din egen. De er en afgørende faktor for din synlighed i søgemaskinerne. Men det handler ikke kun om kvantitet, men også om kvalitet. Eksterne links er værdifulde, hvis de kommer fra relevante og autoritative kilder.

Selvom de helst skal være af høj kvalitet, bør din linkprofil ikke udelukkende kun bestå af store af autoritære links. En diversificeret og naturlig linkprofil er afgørende for at undgå at komme i konflikt med Googles retningslinjer.

Derfor er det vigtigt at fokusere på at opbygge en solid linkprofil, der både er relevant og naturlig. Det indebærer links fra både autoritære og mindre autoritære sider.

Din vækstmotor i SEO strategien

Ud over anskaffelse af kvalitets backlinks falder meget af SEO arbejdet på udarbejdelse og optimering af indhold. Typisk i form af landingssider og blogindlæg. Nogle vil kalde disse for SEO tekster, der bare skal laves for søgemaskinerne skyld, men det kunne ikke være længere fra sandt.

Dine tekster vil nemlig være til ingen nytte, hvis de ikke er relevante og engagerende for dine besøgende. Særligt, hvis de ikke bidrager til flere konverteringer og salg. Derfor er det afgørende, at du investerer tid og kræfter i kvaliteten af dit indhold. Det indebærer videografiske elementer, tekstforfatning mv. for at sikre, at indholdet understøtter din forretning.

Indhold for indholdets skyld er nemlig spild af tid og penge. Derfor er det vigtigt at fokusere på kvalitet og relevans for at opnå de bedste resultater.

Sådan kan du mærke pulsen på din SEO indsats

Når du skal i gang med at udarbejde en SEO strategi, er det vigtigt, at du altid opholder strategien mod dine forretningsmål. Det vil sige, at du ikke kun skal kigge på de vigtigste SEO KPI’er, men også på konverteringer, salg og ROI.

Hav in mente, at SEO er en langsigtet proces. Hvor lang tid tager SEO afhænger af din unikke situation. Typisk vil de fleste se resultater inden for 6-12 måneder. Har du kortsigtede mål, bør du altid supplere med betalt annoncering i form af Google Ads, da det kan opfylde disse.

Herudover kan det anbefales at bruge relevante SEO værktøjer til jobbet her, da det kan hurtigt sparre dig for en masse tid.

Vigtige KPI’er og metrics

KPI’er og metrics hjælper dig med at vurdere, hvor godt din SEO strategi performer og om den lever op til dine mål. Her er nogle af de vigtigste KPI’er og metrics, du bør overvåge:

  1. Organisk trafik: Måler antallet af besøgende, der kommer til din hjemmeside via søgemaskiner. En stigning i organisk trafik indikerer, at din SEO indsats virker.
  2. Søgeordsplaceringer: Overvåg, hvordan dine vigtigste søgeord rangerer i søgemaskinerne. Bedre placeringer fører typisk til mere organisk trafik.
  3. Klikrate (CTR): Viser procentdelen af brugere, der klikker på dit link i søgeresultaterne. En høj CTR indikerer, at dit indhold er relevant og har effektive titler og metabeskrivelser.
  4. Bounce rate/afvisningsprocent: Procentdelen af besøgende, der forlader din hjemmeside efter kun at have set én side uden at udføre en handling. En lav bounce rate tyder på, at du har relevant og engagerende indhold.
  5. Konverteringsrate: Måler procentdelen af besøgende, der udfører en ønsket handling (f.eks. køb, tilmelding til nyhedsbrev). Dette er en direkte indikator for succes i forhold til dine forretningsmål.
  6. ROI: Antallet og kvaliteten af eksterne links, der peger på din hjemmeside. Flere og bedre backlinks kan forbedre din autoritet og placeringer i Google.

Dette er blot nogle af de mest vigtige KPI’er. Vil du have skovlen helt under din SEO indsats, har vi samlet de 15 vigtigste SEO KPI’er her.

 

Brug for hjælp til din SEO strategi?

Man behøver ikke at være en SEO ekspert for at udarbejde en SEO strategi, men det kan være en fordel at få professionel hjælp, hvis man er ny. En komplet og veludført strategi kræver nemlig både tid og særlig indsigt. Foruden løbende overvågning og tilpasning for at sikre optimal effekt.

Har du ikke en in-house SEO specialist eller selv den nødvendige viden og erfaring, tilbyder vi professionel SEO hjælp og SEO rådgivning til din strategi. Vi kan hjælpe dig med alle aspekter af SEO lige fra udarbejdelse, formulering og implementering af strategien.

Som SEO firma hjælper vi nemlig til daglig vores kunder med deres SEO strategier. Du kan få hjælp til SEO uden binding, uanset din branche, virksomhedstørrelse og type. Du vil altid få tilknyttet en personlig SEO konsulent til projektet, som du kan kontakte, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Din genvej til organisk succes

En god SEO strategi kan ikke kun øge trafikken og rangere højt i søgeresultaterne, men den kan også styrke din forretning med flere konverteringer og salg. Hvis det lyder som noget for dig? Så lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at udnytte det fulde potentiale i din SEO indsats.

Ønsker du at få indblik i vores arbejde? Se vores cases her og bliv inspireret til, hvordan vi kan hjælpe dig med at styrke din forretning gennem digital marketing.

 

Martin Sølberg

Martin Sølberg

Adm. direktør & Digital konsulent
Tags
What do you think?

Se vores andre artikler